اعدام ۲زندانی در زندان‌های سقز و قزلحصار

براساس قطعنامه‌های تصویب شده در مجمع عمومی سازمان ملل حکومت ایران دارای بالاترین تعداد اعدام متناسب با جمعیت است. بیشتر محاکمات انجام شده در ایران خارج از موازین بین‌المللی و غیرمنصفانه می‌باشد
به گزارش کانون حقوق بشر ایران، پنج‌شنبه ۶اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، یک زندانی به نام فرزاد خادمی، در زندان سقز اعدام شد. این زندانی پیش از این در روز ۴اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود. اتهام منتسب به این زندانی قتل عمد بود. وی در ۱۲تیر ۱۳۹۹، بازداشت و پس از چندی از سوی مقامات قضایی به اعدام محکوم شده بود.

بنا به گزارشات رسیده، یک زندانی به نام علی خوش‌آواز، بامداد یک‌شنبه ۲اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، در زندان قزلحصار اعدام شد. علی خوش‌آواز اهل تهران بود. اتهام وی در ارتباط با مواد مخدر اعلام شده است.

روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، نیز در زندان قزلحصار دست‌کم ۳زندانی اعدام شدند.
اسامی زندانیان اعدام شده پژمان عزیزی، علیرضا آقایی و شهرام شرقی بوده است. اتهامات این ۳زندانی، مواد مخدر و قتل اعدام شده بود.

فرزاد خادمی که در زندان سقز اعـدام شد
به گزارش منبع مطلع، شهرام شرقی، متولد ۶۸، از متهمان مواد مخدر بود که در واحد ۳ زندان قزلحصار زندانی بود. وی پس از ۱۱سال تحمل زندان و به سر بردن در سایه حکم اعـدام، سرانجام به چوبه دار سپرده شد.
۲زندانی دیگر پژمان عزیزی نیز از متهمان مواد مخدر و علیرضا آقایی متهم به قتل بودند. علیرضا آقایی، ۳۵ ساله پیش از این در زندان گوهردشت محبوس بوده است.

ارتباط مستقیم غارت سرمایه‌های کشور با افزایش جرائم و اعـدام‌ها
سیاست‌های اقتصادی و غارت سرمایه‌های کشور توسط سران حکومت که به فقر و بیکاری بسیاری از مردم منجر شده است علت اصلی افزایش اعمال مجرمانه می‌باشد. به این ترتیب غارت سرمایه‌های ملی کشور با افزایش جرائم نسبت مستقیم دارد.

براساس قطعنامه‌های تصویب شده در مجمع عمومی سازمان ملل حکومت ایران دارای بالاترین تعداد اعـدام متناسب با جمعیت است. بیشتر محاکمات انجام شده در ایران خارج از موازین بین‌المللی و غیرمنصفانه می‌باشد.

اعـدام به‌طور تاریخی، ابزار قدرت‌ها و اعمال حاکمیت دیکتاتورها، برای ارعاب و تسلیم مردم بوده است. دیکتاتوری حاکم بر ایران ۴۰سال است که از اعـدام برای ایجاد خفقان و تثبیت حاکمیت خود بطور دائمی استفاده کرده است. دست کشیدن از اعـدام و سرکوب به معنی نابودی این حکومت سرکوبگر می‌باشد.

کانون حقوق بشر ایران  ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳