گزارشی از آخرین وضعیت افشین بایمانی در زندان قزلحصار کرج

خبرگزاری هرانا – افشین بایمانی، زندانی سیاسی دوران محکومیت خود را در زندان قزلحصار کرج سپری میکند.

وی روز گذشته در پی حال نامناسب جسمانی به بهداری این زندان منتقل شد. این زندانی سیاسی که نیازمند درمان تخصصی و انتقال به بیمارستان است، خواستار اعزام به مرخصی استعلاجی و درمان تحت نظر دکتر متخصص خود، است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، افشین بایمانی، زندانی سیاسی محبوس در زندان قزلحصار کرج، از رسیدگی تخصصی پزشکی محروم مانده است.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “آقای بایمانی که به بیماری قلبی مبتلاست، روز دوشنبه هفتم مردادماه، در پی افت فشار دچار سرگیجه و بیهوش شد. وی سپس به زمین افتاده و سرش در پی برخورد با دیوار دچار شکستی و خونریزی شد. دکتر زندان در معاینه ها به وی اعلام کرد که باید به دلیل گرفتگی عروق جهت انجام عمل آنژیوگرافی به بیمارستان منتقل شود، چون هر لحظه امکان سکته قلبی را دارد. اما افشین از رفتن به بیمارستانی که زندان معرفی میکند خودداری کرده و خواستار اعزام به مرخصی استعلاجی و درمان تحت نظر دکتر متخصص خودش است”
به گفته این منبع مطلع، “بیمارستانهایی که زندان، زندانیان را اعزام میکند بسیار بی کیفیت است و تحت نظر مامور و با دستبند و پابند امکان درمان وجود ندارد. همچنین پس از عمل اجازه نمیدهند تا دوران نقاهت بیمار کامل سپری شود.”

آقای بایمانی پیشتر در تاریخ نهم بهمن ماه سال گذشته، در پی حال نامناسب جسمانی به بیمارستان رجایی شهر کرج منتقل شد و یک روز بعد بدون رسیدگی تخصصی پزشکی به زندان بازگرداننده شد. در بیمارستان، تنها به چند آزمایش از جمله اکو و تست ورزش و تجویز داروهای قلب و فشار خون اکتفا کردند. این در حالی، او که پیشتر برای انجام عمل جراحی قلب باز به مرخصی درمانی فرستاده شده بود، اما در اصفهان بازداشت و مجدد به زندان منتقل شد.

لازم به ذکر است؛ این زندانی سیاسی آبان ماه سال ۱۴۰۲، با تودیع وثیقه برای درمان و مراقبت‌های پزشکی، از زندان قزلحصار به مرخصی آمده بود. وی در تاریخ سی‌ام آذر همان سال بنا بر دلالیل نامعلومی بازداشت و به زندان اسدآباد اصفهان منتقل شد. وی نهایتا اواسط دی ماه به زندان قزلحصار کرج منتقل شد.

آقای بایمانی که متاهل و پدر دو فرزند است، در شهریور ماه ۱۳۷۹، به اتهام کمک به فرار برادرش بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. این حکم پس از ۶ سال به حبس ابد کاهش یافت. او از آن زمان ایام محکومیت خود را در زندانهای مختلف سپری می کند.

افشین بایمانی از تیرماه ۱۳۹۶ دچار بیماری گرفتگی عروق قلب شده است. این زندانی در تیرماه ۱۴۰۰ در بیمارستان امیرآباد تهران، تحت عمل آنژیو قلب قرار گرفته بود.

خبرگزاری هرانا ۱۴۰۳/۰۵/۰۹