رهایی پنج زندانی از چوبه دار/ اجرای حکم اعدام شش زندانی

خبرگزاری هرانا – پنج زندانی در تهران، کرج و قزوین که پیشتر در پرونده‌هایی جداگانه به اعدام محکوم شده بودند، با کسب رضایت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافتند. از سوی دیگر، حکم اعدام شش زندانی در زندان پارسیلون خرم‌آباد به اجرا درآمد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، دو زندانی در کرج که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، با کسب رضایت از اولیای دم از چوبه دار نجات یافتند.

الله‌کرم عزیزی، رئیس زندان قزلحصار کرج در این خصوص گفت: “این دو زندانی به اتهام قتل عمد در مجتمع ندامتگاهی قزلحصار تحمل کیفر می‌کردند و حکم قطعی آنان از سوی مراجع قضایی نیز تأیید و برای اجرا به زندان ابلاغ شده بود.”

عزیزی افزود: این زندانیان که ۱۹ و ۷۴ ساله هستند، در نهایت مورد بخشش اولیای دم قرار گرفتند.

رهایی دو زندانی از اعدام در تهران
به گزارش همشهری، دو زندانی در تهران که پیشتر در پرونده های جداگانه به اعدام محکوم شده بودن، با رضایت اولیای دم از اعدام نجات یافتند.

بر اساس این گزارش، یکی از متهمان در خردادماه سال جاری در جریان یک درگیری خانوادگی، فرزند ۳۰ ساله خود را به قتل رسانده بود.

این مرد با بیان اینکه فرزندش به مواد مواد مخدر اعتیاد داشته، اعتراف کرد: “در روز حادثه شیشه مصرف کرده بود و با تهدید می‌خواست از مادر و خواهرش پول بگیرد. او یک چاقو در دست داشت و من می‌خواستم چاقو را از او بگیرم که زخمی شدم. دعوا که شدت یافت، چاقو را از او گرفتم و ضرباتی به وی زدم اما هرگز نمی‌خواستم جان پسرم را بگیرم.”

سپس متهم بعد از اعتراف به قتل روانه زندان شد اما چند روز قبل مادر مقتول قدم در دادسرای جنایی گذاشت و همسرش را بخشید. با بخشش ولی دم، متهم باید از لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه شود.

متهم دیگر نیز از سال ۹۶ به اتهام قتل همسرش بازداشت و روانه زندان شده بود.

در گزارش مذکور آمده است؛ مرد میانسال بعد از درگیری با همسرش، او را به قتل رساند و فرار کرد اما چند روز بعد در مشهد دستگیر شد. او در اعترافاتش گفته بود که “مدت‌ها بود که من و همسرم اختلاف داشتیم. من ۳سال به خاطر اینکه بدهی بالا آورده بودم، فراری بودم و خانواده‌ام مجبور شدند خانه و زندگیشان را بفروشند و بدهی هایم را بپردازند. بعد از آن به تهران برگشتم اما رفتار همسرم خیلی تغییر کرده بود. احساس کردم که همسرم دیگر به من اعتماد ندارد. تصور می‌کرد قصد سرقت از او را دارم و می‌خواهم فریبش دهم. روز حادثه نیز به من تهمت زد که شناسنامه‌اش را برداشته‌ام. می‌گفت تو کلاهبرداری و هرکار خلافی می‌توانی انجام دهی. من هم عصبانی شدم و چاقویی از آشپزخانه برداشتم و جانش را گرفتم.”

این متهم توسط دادگاه کیفری به اعدام محکوم شد و حکم وی به تایید دیوان عالی کشور رسید. پرونده وی برای اجرای حکم به شعبه چهارم اجرای احکام دادسرای جنایی تهران ارسال شده بود. در نهایت با تلاش تیم صلح و سازش، فرزندان متهم که اولیای دم محسوب میشدند، رضایت دادند و پدرشان از مجازات اعدام رهایی یافت.

قزوین؛ یک زندانی از اعدام رهایی یافت
به گزارش میزان، معاون اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین از رهایی محکوم به اعدام در روز اجرای حکم در زندان قزوین خبر داد.

علی عرب‌محمدی در این باره گفت: در سال ۱۳۹۸، در پی یک درگیری در قزوین، یک نفر کشته و ضارب توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روانه زندان شد. متهم در سال ۱۴۰۰ توسط مرجع قضایی به اعدام محکوم شد و پرونده به شعبه اجرای احکام کیفری دو قزوین ارسال شد. اما در روز اجرای حکم، اولیای دم رضایت دادند و متهم از اعدام نجات یافت.

شش زندانی در زندان پارسیلون خرم‌آباد اعدام شدند
به گزارش هرانا، طی دو روز حکم شش زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر و قتل، در زندان پارسیلون خرم‌آباد به اجرا درآمد.

تاکنون هویت پنج نفر از زندانیان حسین حاتمی اهل بروجرد، ناصر گراوند و آیت بیرانوند، ۲۹ ساله و اهل خرم‌آباد، میلاد هادی‌پور و شیرزاد رشادت احراز شده است.

هرانا از اجرای حکم اعدام ناصر گراوند و یک زندانی دیگر از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر در تاریخ بیستم مردادماه، خبر داده بود.

همچنین سازمان حقوق بشر ایران در این خصوص اعلام کرد که حکم چهار تن از آنها روز شنبه ۲۰ مردادماه اجرا شد که حسین حاتمی و ناصر گراوند از بابت اتهامات مربوط به جرائم مواد مخدر و دو تن دیگر، میلاد هادی‌پور و شیرزاد رشادت، در یک پرونده مشترک به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند.

همچنین، صبح روز دوشنبه ۲۲ مردادماه، آیت بیرانوند به همراه یک تن دیگر که تاکنون هویتش احراز نشده است، به اتهام قتل در این زندان اعدام شدند.

تا لحظه تنظیم این گزارش، اعدام این زندانیان توسط مسئولین زندان و نهادهای متولی اعلام نشده است.

بر اساس آماربرداری سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲، دست کم ۷۶۷ شهروند از جمله ۲۱ زن و ۲ کودک-مجرم اعدام شدند. از این میزان حکم ۷ نفر در ملاعام به اجرا درآمد. همچنین طی این تاریخ، ۱۷۲ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از این میزان ۵ نفر به اعدام در ملا عام محکوم شدند. لازم به ذکر است، در همین دوره احکام بدوی ۴۹ نفر دیگر نیز به تایید دیوان عالی کشور رسیده است.

خبرگزاری هرانا ۱۴۰۳/۰۵/۲۳