برودت هوا در کوهستان مرزی پیرانشهر جان دو کولبر را گرفت

24471افت شدید دمای ناشی از بارش سنگین برف در مناطق مرزی پیرانشهر مرگ دو کولبر کُرد را درپی داشت.

آبشار سنه … به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، دو کولبر در مناطق مرزی پیرانشهر با اقلیم کُردستان بر اثر برودت هوا دچار سرمازدگی گردیده و جان خود را از دست دادند.

این حادثه در عصر روز پنج‌شنبه، نهم بهمن‌ماه در کوهستان «به‌ربنی» و در نزدیکی مکانی به نام «کانی خوا» رخ داده است.

خبرنگار کُردپا در پیرانشهر با تأیید وقوع این حادثه هویت کولبران جان باخته را ابراهیم محمدزاده ٤٠ ساله فرزند احمد و ابراهیم پایمرد ٢٧ ساله فرزند رحمان عنوان کرد.

در گزارش ارسالی آمده است: این دو شهروند کُرد در مناطق مرزی پیرانشهر مشغول امرار معاش از طریق حمل کالا به آنسوی مرز اقلیم کُردستان بودند که بارش‌های اخیر موجب برودت هوا و در نتیجه سرمازدگی آنان در ارتفاعات منطقه گردید.

کولبران یادشده دارای همسر و فرزند می‌باشند.

ابراهیم محمدزاده از اهالی روستای «شلیم‌جاران» و ابراهیم پایمرد نیز اهل روستای «خرنج» از توابع بخش لاجان هستند.

جسد این دو شهروند روز گذشته در ارتفاعات منطقه مرزی پیرانشهر پیدا و به زادگاهشان انتقال یافتند.

11904

یکی از عامل‌های اصلی گسترش پدیده‌ی کولبری، کمبود فرصت‌های شغلی، عدم توجه به سرمایه‌گذاری حکومتی در کُردستانات و تعریف ناصحیح از اقتصاد مرزی است
سال گذشته و در اواسط دی‌ماه سه کولبر دیگر کُرد در منطقه کیله‌شین اشنویه و دو تن دیگر در مرز ارومیه بر اثر برف و سرما جان خود را از دست داده بودند.

یکی از عامل‌های اصلی گسترش پدیده‌ی کولبری، کمبود فرصت‌های شغلی، عدم توجه به سرمایه‌گذاری حکومتی در کُردستانات و تعریف ناصحیح از اقتصاد مرزی است که باعث هجوم افراد جویای کار به سوی شغل پرمخاطره‌ی کولبری در مرزها شده ‌است.

طبق گزارشات رسمی، مبادله‌ی کالای از مناطق مرزی کُردستان ایران با کُردستان ترکیه و عراق پیشینه نود ساله دارد.