«دشمن سلامتی» وارد هوای بهاری دهلران شد

24475 آلودگی ناشی از ورود گرد و غبار به بخش‌هایی از جنوب کُردستان زندگی شهروندان را با دشوار و مدارس را به تعطیلی کشاند.

آبشار سنه … به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، بارش گرد و غبار در شهرستان دهلران که ١٠ برابر میزان استاندار مجاز برآورده می‌شود موجب ایجاد مشکل تنفسی برای شهروندان کُرد شد.

این موج از آلودگی هوا از اواخر هفته‌ی گذشته بخش‌های از استان ایلام را تحت تأثیر قرار داده و امروز مدارس نوبت صبح شهرستان دهلران را تعطیل کرد.

به گفته‌ی کارشناسان امور زیست‌محیطی، دید افقی در دهلران تا ٨٠٠ متر کاهش یافته به نحوی که غلظت گرد و غبار به دو هزار و ٤٠٠ میکروگرم نیز رسید.

ایرنا گزارش داد که در حالت عادی ذرات معلق موجود در هوا باید کمتر از ١٥٠ باشد که از ١٥٠ تا ٣٩٠ حالت هشدار و بالاتر از آن در حالت بحران قرار می‌گیرد.

آلودگی هوا در دهلران طی ٤٨ ساعت گذشته به حدی بوده که شبکه بهداشت استان ایلام با صدور بیانیه‌ای از شهروندان و به‌ویژه افرادی که از بیماری‌های تنفسی یا قلبی رنج می‌برند، خواست منازل خود را ترک نکنند.

رواج بیماری های قلبی، تنفسی و ریوی و نیز خشکیدگی هزاران هکتار از جنگل‌های بلوط ایلام در کنار وارد آمدن خسارت عمده به حوزه های کشاورزی و دامداری این استان از جمله اثرهای ویرانگر پدیده ریزگردها به شمار می‌رود.

پیش از این معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد که آلودگی هوا و خشک‌سالی دو «دشمن اصلی» سلامت مردم ایران‌اند.

شهرستان مرزی دهلران با ٦٥ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی استان ایلام واقع است و در هفته‌های اخیر شاهد بارش باران بوده اما گرد و غبار آلاینده‌های هوا، بهار را در جنوب کُردستان خاکی کرد.