صدور حکم اعدام و شلاق برای دو متهم/ رهایی یک زندانی از چوبه دار

خبرگزاری هرانا – یک متهم در تهران از بابت اتهام قتل توسط شعبه ۱۰ دادگاه کیفری این استان به دو بار اعدام محکوم شد. همچنین یک متهم در یزد از بابت اتهام تجاوز به اعدام، حبس و تحمل ضربات شلاق محکوم شد. از سوی دیگر یک متهم در کرج که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود با کسب رضایت اولیای دم از مجازات اعدام رهایی یافت. رئیس کل دادگستری استان تهران نیز از عفو، تخفیف و تبدیل مجازات ۶۷ نفر از محکومان به اعدام از ابتدای سال گذشته تا کنون خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از اعتمادآنلاین، برای یک زندانی در تهران حکم اعدام صادر شد.

بر اساس این گزارش، “اردیبهشت سال ۱۴۰۲ دکتر رضا ضیایی و همسرش مینو صابری در خانه‌شان واقع در شهرک غرب تهران با شلیک گلوله به قتل رسیدند. در پی شکایت خواهرزاده آقای رضایی تحقیقات پلیس در این مورد آغاز شد. در تحقیقات معلوم شد دکتر ضیایی دو ماه قبل از قتل، سند خانه‌ای هزار متری در شهرک غرب را به نام فردی به نام سروش زده اما هیچ پولی بین آنها رد و بدل نشده بود. ماموران پلیس به سروش مظنون شده و او را بازداشت کردند. سروش پس از دستگیری اعتراف کرد فردی به نام احمد را اجیر کرده که با کمک دو نفر دیگر، دکتر ضیایی و همسرش را به قتل برساند و با همکاری چند جاعل و صاحب یک دفترخانه اموال او را به نام خودش ثبت کرده است.”

جلسه رسیدگی به این پرونده در شعبه ۱۰ دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد. نهایتا قضات این دادگاه احمد را از بابت اتهام قتل به دو بار اعدام و حبس محکوم کردند. همچنین سروش و دو متهم دیگر به خاطر معاونت در قتل به ۲۵ سال حبس محکوم شدند. برای دیگر متهمین این پرونده نیز مجازات حبس صادر شد.

یزد؛ صدور حکم اعدام برای راننده اسنپ
به گزارش مهر، برای یک متهم در یزد حکم اعدام، حبس و شلاق صادر شد.

بر اساس این گزارش، یک مرد راننده اسنپ بیست و چهار ساله در یزد در پی شکایت وکلای شاکی از بابت اتهامات “آدم‌ربایی، تهدید، اخاذی، انتشار تصاویر مستهجن و مبتذل، ضرب‌وجرح و تجاوز به یک کودک دوازده ساله دختر”، توسط دادگاه کیفری استان یزد به اعدام، حبس و تحمل ضربات شلاق محکوم شد.

وی پیشتر نیز در پرونده ای مجزا از بابت اتهام “آدم ربایی و قصد تجاوز به یک دختر بیست و دو ساله به ۱۰ سال حبس و شلاق” محکوم شده بود.

در این گزارش آمده است، دادگاه کیفری استان یزد این متهم را از بابت “اتهام آدم‌ربایی به ۱۰ سال حبس، بابت توقیف غیرقانونی به سه سال حبس، بابت مزاحمت برای بانوان به تحمل ۷۴ ضربه شلاق و ۲۵ میلیون تومان جزای نقدی و بابت ارتباط نامشروع به تحمل ۹۹ ضربه شلاق” محکوم کرده است.

رهایی یک زندانی از اعدام در کرج
به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام رییس مرکز نیکوکاری بازاریان و اصناف البرز، یک زندانی که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، با کسب رضایت اولیای دم از چوبه دار نجات یافت.

حمید کریمی در این خصوص گفت: این متهم که پنج سال پیش از بابت اتهام قتل دستگیر و سپس توسط مراجع قضایی به اعدام محکوم شده بود، با تلاش مرکز نیکوکاری، قاضی مربوطه و مسوولان زندان و کسب رضایت اولیای دم از مجازات اعدام رهایی یافت.

وی در ادامه افزود: طی یک سال گذشته ۴۲ زندانی محکوم به اعدام با حمایت خیرین و بازاریان این استان از چوبه دار نجات یافته اند.

تهران؛ تبدیل مجازات ۶۷ نفر از محکومان به اعدام از ابتدای سال گذشته تا کنون
به گزارش میزان، رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد که طی یک سال گذشته تعداد ۱۸۵ نفر از محکومان به اعدام در این استان از طریق جلب رضایت اولیای دم، عفو، تبدیل و تخفیف مجازات فرصت زندگی دوباره پیدا کردند.

وی در ادامه گفت: تعداد ۶۷ نفر از محکومان به اعدام از ابتدای سال گذشته تاکنون شامل عفو، تخفیف و تبدیل مجازات شدند.

خبرگزاری هرانا – ۱۴۰۳/۰۶/۱۹