یک زندانی در زندان یزد اعدام شد/ رهایی دو زندانی از اعدام در تهران و قم

خبرگزاری هرانا – سحرگاه امروز، حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، در زندان یزد اجرا شد. همچنین، دو زندانی در تهران و قم که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، با جلب رضایت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافتند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، سحرگاه امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان یزد اعدام شد.

هویت این زندانی، مرتضی شاه‌ اسماعیلی و ۳۵ ساله گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، این زندانی دو سال پیش از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر بازداشت و سپس توسط دادگاه انقلاب یزد به اعدام محکوم شده بود.

تا لحظه تنظیم این گزارش، اعدام این زندانی توسط مسئولین زندان و نهادهای متولی اعلام نشده است.

یک زندانی در تهران از اعدام رهایی یافت

به گزارش اعتماد آنلاین، یک زندانی در تهران از مجازات اعدام رهایی یافت.

بر اساس این گزارش، متهم به نام میلاد سه سال پیش به اتهام قتل برادر دختر مورد علاقه اش به نام شهرام بازداشت شد.

متهم در تحقیقات ابتدایی پلیس مدعی شد که با دستور مادر شهرام مرتکب قتل شده است. سپس مادر مقتول نیز بازداشت شد اما وی این ادعا را رد کرد. در نهایت بقایای جسد مقتول در یک کانال آب در حوالی فرودگاه امام‌ خمینی پیدا شد.

با تکمیل تحقیقات در دادسرا، پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. پس از اولین جلسه رسیدگی به این پرونده، میلاد دوباره در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی رضایی از خود دفاع کرد.

پسر جوان گفت: سه سال قبل با خواهر شهرام به نام شیما دوست شدم و قصد داشتم با او ازدواج کنم. برای رسیدن به شیما حاضر بودم هر کاری انجام دهم. شهرام مخالف این ازدواج بود و هر کاری می‌کرد تا شیما با مرد دیگری ازدواج کند. حتی یکی از دوستانش را به شیما معرفی کرده و گفته بود اگر با آن پسر ازدواج کند، داماد شب عروسی یک پژو ۲۰۶ صفر به او هدیه می‌دهد. شیما عاشق من بود و نمی‌خواست با مرد دیگری ازدواج کند. مادر او برای این‌که اجازه دهد من با دخترش ازدواج کنم هر بار شرطی برای از میان‌ برداشتن پسرش مطرح می‌کرد. ابتدا گفت شیشه در ماشین شهرام بگذار و کاری کن دوباره به زندان برود. من هم ۲۰ گرم شیشه در ماشینش گذاشتم و با پلیس تماس گرفتم اما قبل از رسیدن ماموران او محل را ترک کرد.

میلاد ادامه داد: مادر شهرام این بار خواست پسرش را دو هفته در جایی نگه ‌دارم تا بتواند از همسرش طلاق بگیرد. این بار او را دست‌ به‌ سر کردم . سومین بار خواست یکی از دوستانم را بیاورم تا با شهرام دعوا کند و از او کتک بخورد تا با شکایت دوستم شهرام به زندان برود. موضوع را با دوستم کیان در میان گذاشتم اما او قبول نکرد. در نهایت این زن قتل پسرش را شرط ازدواج من با دخترش گذاشت. روز قتل شهرام و مادرش در ماشین بودند که من و دوستم سوار شدیم. با چاقو ضربه‌‌ای به شکم شهرام زدم اما پشیمان شدم و خواستم او را به بیمارستان ببرم. مادر شیما مخالفت کرد و گفت با این کار دخترش را باید فراموش کنم. پسر جوان را در صندوق عقب ماشین گذاشتم و به سمت کانالی رفتم. آن زن چشمان پسرش را بست و او را داخل کانال انداختم. در آنجا به شهرام گفتم من نمی‌خواستم تو را بکشم و این دستور مادرت بود. با هم گریه کردیم و من آنجا را ترک کردم. آن موقع شهرام زنده بود.

هرچند متهم مدعی بود کاری نکرده است اما ضربات چاقوی بر جای مانده روی بدن مقتول نشان می‌داد او به دست میلاد کشته شده است. به این ترتیب، میلاد به اعدام محکوم اما مادر مقتول از اتهامی که میلاد به او زده بود تبرئه و مشخص شد میلاد درباره مادر مقتول دروغ گفته است و با این کار سعی داشته پدر مقتول را فریب بدهد.

در نهایت چندی پیش میلاد موفق شد رضایت اولیای دم را جلب و از اعدام نجات پیدا کند و توسط دادگاه کیفری استان تهران از جنبه عمومی جرم به ۳ سال حبس محکوم شد.

رهایی یک زندانی در قم از اعدام

به گزارش ایرانا، یک زندانی ۲۲ ساله در قم با کسب رضایت اولیای دم از مجازات اعدام رهایی یافت.

روابط عمومی انجمن حمایت از زندانیان قم در این خصوص اعلام کرد: این جوان که حدود هفت سال پیش مرتکب قتل شده بود، با تلاش‌ دادستان قم و حمایت مالی خیرین انجمن حمایت زندانیان استان، از اعدام نجات یافت و به جامعه بازگشت.

بر اساس آماربرداری سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲، دست کم ۷۶۷ شهروند از جمله ۲۱ زن و ۲ کودک-مجرم اعدام شدند. از این میزان حکم ۷ نفر در ملاعام به اجرا درآمد. همچنین طی این تاریخ، ۱۷۲ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از این میزان ۵ نفر به اعدام در ملا عام محکوم شدند. لازم به ذکر است، در همین دوره احکام بدوی ۴۹ نفر دیگر نیز به تایید دیوان عالی کشور رسیده است.

خبرگزاری هرانا ۱۴۰۳/۰۶/۲۹