یک زندانی در زندان همدان اعدام شد/ رهایی ۸ زندانی از چوبه دار در قم

خبرگزاری هرانا – حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، در زندان همدان به اجرا درآمد. همچنین از ابتدای سال گذشته تاکنون، هشت زندانی در قم که پیشتر از بابت اتهام قتل در پرونده های جداگانه به اعدام محکوم شده بودند، در پی کسب رضایت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافتند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، سحرگاه روز دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳، یک زندانی در زندان همدان اعدام شد.

هویت این زندانی، ملک‌حسین ترکاشوند، ۴۵ ساله و اهل روستای میان‌ده ملایر گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، این زندانی سه سال پیش از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر بازداشت و سپس توسط مراجع قضایی به اعدام محکوم شده بود.

تا لحظه تنظیم این گزارش، اعدام این زندانی توسط مسئولین زندان و نهادهای متولی اعلام نشده است.

از ابتدای سال گذشته تا کنون؛ رهایی ۸ زندانی از اعدام در قم
به گزارش ایرنا، مدیر ستاد دیه قم از رهایی هشت زندانی محکوم به اعدام از ابتدای سال گذشته تا کنون در این استان خبر داد.

رضا مرادی پور اعلام کرد: از ابتدای سال گذشته تاکنون با تلاش و مساعدت دادستان و همکاری انجمن حمایت زندانیان استان قم، هشت زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، در پی کسب رضایت اولیای دم از مجازات اعدام رهایی یافتند.

وی همچنین افزود: “کمیته صلح و سازش ستاد دیه با هدف اخذ رضایت محکومین به اعدام در سال ۱۳۹۷ تشکیل شد که از زمان راه‌اندازی تاکنون، ۵۷ مورد اخذ رضایت محکومان به اعدام صورت گرفته‌است. در سال ۹۷ تعداد ۹ فقره، سال ۹۸ تعداد ۷ فقره، سال ۹۹ تعداد ۱۷ فقره، سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۱ فقره و سال ۱۴۰۱ تعداد ۵ فقره رضایت از اولیای دم کسب شده‌است.”

بر اساس آماربرداری سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲، دست کم ۷۶۷ شهروند از جمله ۲۱ زن و ۲ کودک-مجرم اعدام شدند. از این میزان حکم ۷ نفر در ملاعام به اجرا درآمد. همچنین طی این تاریخ، ۱۷۲ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از این میزان ۵ نفر به اعدام در ملا عام محکوم شدند. لازم به ذکر است، در همین دوره احکام بدوی ۴۹ نفر دیگر نیز به تایید دیوان عالی کشور رسیده است.

خبرگزاری هرانا ۱۴۰۳/۰۷/۰۴