سه زندانی در زندان های لاهیجان و قزوین اعدام شدند

خبرگزاری هرانا – حکم سه زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با جرائم مواد مخدر و قتل به اعدام محکوم شده بودند، در زندان های لاهیجان و قزوین اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، سه زندانی در زندان های لاهیجان و قزوین اعدام شدند.

هویت این زندانیان، علی افروز، ۳۱ ساله، اهل ساری، سعید علیمردانی، ۴۵ ساله، اهل تبریز و محمد قصابان، ۴۰ ساله، اهل قزوین گزارش شده است.

براساس این گزارش، سعید علیمردانی و محمد قصابان در سال ۱۴۰۱ در پلیس راه قزوین-تهران به اتهام حمل ۱۵۰ کیلو مواد مخدر از نوع شیشه و هروئین بازداشت و سپس به اعدام محکوم شده بودند. حکم آنها صبح روز دوشنبه ۲ مهرماه ۱۴۰۳ در زندان قزوین به اجرا درآمد.

در خصوص آقای افروز نیز گفتنی است، وی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به اتهام قتل یکی از فامیل‌های خود بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. حکم این زندانی روز گذشته در زندان لاهیجان به اجرا درآمد.

تا لحظه تنظیم این گزارش، اعدام این زندانیان توسط مسئولین زندان و نهادهای متولی اعلام نشده است.

بر اساس آماربرداری سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲، دست کم ۷۶۷ شهروند از جمله ۲۱ زن و ۲ کودک-مجرم اعدام شدند. از این میزان حکم ۷ نفر در ملاعام به اجرا درآمد. همچنین طی این تاریخ، ۱۷۲ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از این میزان ۵ نفر به اعدام در ملا عام محکوم شدند. لازم به ذکر است، در همین دوره احکام بدوی ۴۹ نفر دیگر نیز به تایید دیوان عالی کشور رسیده است.

خبرگزاری هرانا ۱۴۰۳/۰۷/۰۴