فشار امنیتی بر کُردهای ساکن قزوین، افزایش یافت

ec447d48b55335000552f081af87604f_w300آژانس کُردپا: پخش یک مستند تاریخی در رابطه با تبعید کُردها از کُردستان به استان قزوین، فشار نیروهای اطلاعاتی بر کُردهای ساکن این استان را به دنبال داشت.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، به دنبال پخش یک برنامه‌ی مستند تلویزیونی به نام “کُردهای تبعیدی” از یک شبکه‌ی ماهواره‌ای متعلق به احزاب کُرد اپوزسیون حکومت اسلامی ایران که به چگونگی تبعید کُردها از کُردستان به استان قزوین می‌پردازد، فشار نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران بر کُردهای ساکن این استان را به دنبال داشت.

بر اساس این گزارش، نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران در مناطق کُردنشین استان قزوین مستقر شده و تحرکات و فعالیت‌های شهروندان کُرد را تحت کنترل گرفته و کارت شناسایی از آنان درخواست می‌شود.

کُردهای استان قزوین شامل طوایفی نظیر، “باجلان، شیخ کانلو، بلخکانلو، شکاک، چگینی، جلیلوند، رشوند، غیاثوند، کاکاوند، کرمانی و مافی” بوده، که با استناد بر منابع تاریخی در دوره‌ی سلطنت شاه عباس صفوی و سپس به دستور رضاخان جهت تضعیف انقلاب “آرارات” به سایر نقاط ایران تبعید شدند.

انقلاب “آرارات” در سال ١٩٢٧ به رهبری “احسان نوری پاشا” در کُردستان ترکیه بر علیه حکومت آتاترک و در کوه آرارات(آگری) شکل گرفت.

تاکنون پژوهشی درباره‌ی آمار و جمعیت کُردهای استان قزوین انجام نگرفته است، اما بر اساس اسناد و مدراک موجود کُردها در بیش از ٥٠ روستا و منطقه‌ی این استان ساکن هستند.