ساکنین چشمه‌مار کرمانشاه، مدرسه، عقدنامه و شناسنامه ندارند

کوردستان میدیا: اهالی روستای چشمه‌مار از توابع بخش مرکزی کرمانشاه که تنها صد کیلومتر از این شهر فاصله دارد تاکنون بدون شناسنامه و عقدنامه و در بی سوادی کامل، زندگی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، روز نخست مهرماه که این روستا به سوژه‌ای خبری تبدیل شد، نهادهای ذیربط رژیم بعد از پخش این خبر در رسانه‌ها و برای پیشگیری از انعکاس آن در فضای عمومی برای ساکنین این روستا شناسنامه و عقدنامه صادر کردند.

همچنین ساکنین روستای چشمه‌مار که در تقسیم‌بندی‌های رژیم در بخش مرکزی کرمانشاه قرار دارد، تاکنون از راه مالرو برای برقراری ارتباط چند کیلومتری در امتداد رودخانه‌ی “سیمره” با جاده‌ی اصلی استفاده کرده‌اند.

طبق گزارشات، این روستا هم‌اکنون بیش از ١٥ کودک دارد که تاکنون نه مدرسه‌ای داشته‌اند و نه کتابی را به دست گرفته‌اند.

در بخش “الف” بند دوم، ماده‌ی ١٣ اعلامیه بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزش و پرورش رایگان که ایران سال ١٣٥٤ مفاد این اعلامیه را امضا کرده آمده است: آموزش و پرورش ابتدایی باید اجباری و رایگان باشد و جامعه به آسانی بتواند از آن بهرمند شود.

طی ١٥ سال گذشته‌ی زمامداری رژیم اسلامی در ایران، مجموع دانش‌آموزان دوره‌های مختلف تحصیلی از ١٩ میلیون به ١٥ میلیون نفر در سال جاری کاهش یافته است.

طبق آمارهای منتشره، هزینه‌های آموزشی به طور میانگین ٦ تا ٧ درصد تولید ناخالص کشورها را شامل می‌شود در حالی که این رقم در ایران از کمتر از ٥/٣ درصد است.