حکومت ایران ٣٦ شهروند مهابادی را جهت محاکمه راهی زندان ارومیه کرد+اسامی

26529بازداشت و بازجویی از شهروندان کُرد پس از حوادث شهر مهاباد، بعد از گذشت ٢٠ روز، ادامه دارد.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، ده‌ها تن از شهروندان مهابادی که در بازداشتگاه‌های امنیتی حکومت اسلامی ایران نگهداری می‌شدند به زندان مرکزی شهر ارومیه انتقال داده شدند.

این گروه از زندانیان کُرد پس از اعتراضات هفدهم اردیبهشت‌ماه در مهاباد بازداشت گردیده بودند.

فعالین حقوق‌بشر و دمکراسی در ایران با انتشار اسامی انتقال داده‌شدگان به زندان ارومیه اعلام می‌کند که افراد یادشده قبل از این در ” شکنجه‌گاه‌های اداره‌ی اطلاعات و اطلاعات سپاه ” نگهداری می‌شدند.

منبع خبری انتقال معترضان مهابادی به ارومیه در ادامه سنین بازداشتی‌ها را بین ١٥ تا ٤٥ سال عنوان می‌کند که به “اقدام علیه امنیت نظام” متهم گشته‌اند.

نعمت گلی، حوره سلطانی، عبدالرحمان جمشیدی، حسن امینی، عثمان عزیززاده(پدر)، میلاد عزیززاده (فرزند)،کریم آشنا، انور درویشی، صابر الکی دون، فوادشمشیری، سیامند محمدزاده، کاوه عنایتی، بختیار شیخی، هرمان کاظمی، حاتم …پورعلی، جعفر توانا، شاهو عیسی‌لو، شیوا سعیدی، رضا عباسی‌اصل، علی اصل‌تلخ، علیرضا پهلوانی، سلیمان سهرابی، کیوان توتون، ادریس صدیقی، یوسف فرزادیان، احد قاضی، یعقوب نوری، ابراهیم عویسی، شیرکوه سبیلی، پژمان دبکری، اسعد هوشنگی، ارمین حسین‌پور، پژمان حسین‌پور، امیر کریمی ،ناصر نیکو، علی ابراهیمی اسامی شهروندان کُردی می‌باشد که بزودی در دادگاه‌های استان آذربایجان‌غربی محاکمه می‌شوند.

پیشتر نیز دو جوان دیگر مهابادی به نام‌های محسن طالنه ۲۱ ساله و سامان حریری ۲۶ ساله توسط مأموران امنیتی ایران بازداشت شده بودند که از سرنوشت آنان اطلاعی در دسترس نمی‌باشد.

طبق آخرین گزارشات رسیده به آژانس کُردپا در روز اعتراض مردم مهاباد و روزهای پس از آن، دستکم ١٥٠ شهروند به ویژه جوان از سوی مأموران امنیتی بازداشت شده‌اند که به دلیل گستردگی و دامنه‌ی بازداشت‌ها آژانس کُردپا صحت آن را کاملا تأیید نمی‌کند.

روز دوشنبه چهاردهم اردیبهشت‌ماه، یک دختر جوان اهل مهاباد به نام فریناز خسروانی که از کارمندان هتل “تارا” بوده است، طبق هرآنچه اعلام شده و جهت حفظ “ناموس” و جهت جلوگیری از تجاوز کارمند وابسته به “اداره‌ی اطلاعات” از طبقە چهارم این هتل خود را به پایین پرت کرده است.

انتشار خبر مرگ این دختر جوان مهابادی، موجی از نارضایتی و اعتراض شهروندان مهابادی و کاربران شبکه‌های اجتماعی را درپی داشته است.
فریناز خسروانی ٢٦ ساله ساکن مهاباد و دارای لیسانس کامپیوتر می‌باشد.