حکومت نظامی بندر کرگان و کلاهی ردپای گزارش های منفی تندروها

762f883018d31c31ac59cd3230d65fc9_Lکمپین فعالین بلوچ- از آخرین ماه سال 93 (اسفند) نیروهای یگان ویژه از تهران، کرمان و خراسان به دو شهر بندری کرگان (با 8 هزار نفر جمعیت) و کلاهی ( با 6 هزار نفر جمعیت) واقع در منطقه شرقی استان هرمزگان که جمعیت آن را بلوچ های اهل سنت تشکیل می دهند و از توابع شهر عمدتا شیعه نشین میناب هستند، یورش بردند و دور تا دور این دو شهر بندری اقدام به کندن خندق چند متری نموده و در خور (مسیر دریایی لنج ها) سیم خاردار کار گذاشتند. امری که باعث تعجب مردم و چه بسا مسئولانی محلی شده که از علت حضور این یگان های ویژه اظهار بی اطلاعی کرده بودند.

یک منبع مطلع محلی در این باره گفت: ما وقتی با فرماندهان این یگان های ویژه در مورد علت حضورشان در بندرکرگان و کلاهی سوال کردیم گفتند: که از مرکز دستور رسیده “مورد اضطراری” هست و یگان های ویژه ای از تهران ، خراسان و کرمان به این محل اعزام شده اند. وی گفته: ما ابتدا گمان کرده ایم که موضوع به “داعش” و “وهابی” و “اقدامات تروریستی” بر می گردد که به صورت “اضطراری” اعزام شده ایم.
karg 1
این منبع افزود: در همین ایام و با ورود این اکیپ های اعزامی در برخی از نقاط از جمله ورودی شهر کلاهی جملاتی چون “مرگ بر وهابی” و “مرگ بر داعش” بر روی دیوار نوشته شده است.

این منبع ادامه داد: ماموران یگان ویژه در بین این دو شهر (کرگان و کلاهی) در هر 50 متر یک ایست بازرسی متشکل از 8 تا 10 نفر زده و هر 20 روز ماموران کاملا عوض می شوند و نیروهای جدید می آیند و با این کار کنترل بسیار شدید و سختی برای این دو شهر ایجاد کرده اند که شبیه به حکومت نظامی است.

ماموران یگان ویژه علت کندن خندق و کارگزاری سیم خاردارهای بزرگ در مسیر لنج ها (خور) و ایجاد ده ها ایست و بازرسی را برای ممانعت از ورود کالای قاچاق و ممانعت از فروش سوخت اعلام کرده اند اما مردم محلی با رد این سخنان می پرسند: چرا از کرگان تا بندر عباس و یا از شرق تا کنارک در هیچ شهر بندری دیگری برای جلوگیری از قاچاق کالا اقدامی اینچنینی صورت نگرفته است؟ و فقط در این دو شهر سنی نشین چنین برخوردی صورت می گیرد؟

شغل مردم این دو شهر بندری عمدتا به دریا وابسته است و مردم از طریق ماهیگیری و تردد لنج های باری کوچک به کشورهای حاشیه خلیج امرار معاش می کنند.

منابع محلی به فعالین بلوچ گفته اند: که در شهری چون کرگان با 8 هزار نفر جمعیت فقط دو نفر کارمند دولت وجود دارد و الباقی همه مردم به شغل آزاد و عمدتا با شغل های دریایی مشغول اند و بسته شدن خور با سیم خاردار حتی برای ماهیگیران ایجاد مشکل کرده و خندق کشیدن در دورتا دور شهر و ایست و بازرسی های سخت در چند ماه حضور یگان های ویژه، به شدت بر وضعیت معیشتی مردم منطقه که از کمترین امکانات برخوردارند شده و باعث افزایش فقر و بیکاری و بحران های دیگر شده است.

معتمدان محلی برای پیگیری این موضوع از فرماندار و استاندار، نمایندگان مجلس، نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت، امام جمعه اهل تشیع بندر عباس تا به مجلس شورای اسلامی و دیدار با نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و معاون پارلمانی نیروی انتظامی رفته اند.

این معتمدان می گویند: برای رفع این مشکل، دیداری با سردار زارعی معاون پارلمانی نیروی انتظامی با حضور سردار عاشوری نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس داشته اند که وی گفته: متاسفانه از شهرستان (میناب) گزارشهای زیادی در مورد این دو شهر (کرگان و کلاهی) به ما رسیده بود که “آدم های خودسری” هستند با “پول زیاد” و “دهن نیروی انتظامی منطقه” را هم بسته اند که این گزارشها باعث شده نیروهای یگان ویژه اعزام شوند.

در تاریخ چهارشنبه 30 اردیبهشت نیز معتمدان محلی دیداری با جادری استاندار هرمزگان، آشوری نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، اکرمی معاونت سیاسی و امنیتی استانداری داشته اند که باز هم از سوی مسئولان “گزارش های نادرست” مقامات امنیتی میناب ، دلیل اعزام این نیروهای ویژه به منطقه عنوان شده است.

پیشتر نیز این منطقه چندین حمله نیروهای یگان ویژه، نیروی انتظامی و دریابانی را شاهد بوده است و چندین نفر در شلیک ماموران دریابانی کشته شده اند.

اسماعیل ملاحی دهیار کرگان در پیشتر در تاریخ 16 اردیبهشت در گفتگو با خبر گزاری فارس در این زمینه گفته بود بیش از سه ماه است که یگان ویژه در بندرکرگان مستقر است.

وی گفت: ابتدا موضوع حضور این نیروها جلوگیری و ممانعت از قاچاق فرآورده‌های نفتی اعلام شده بود ولی اکنون که با تلاش نیروهای انتظامی شهرستان و کاهش قیمت نفت دیگر هیچ سوختی قاچاق نمی‌شود.

دهیار بندر کرگان در ادامه با بیان این که چندی پیش در راستای مبارزه با قاچاق سوخت عملیاتی تحت عنوان خانه به خانه در بندرکرگان برگزار شد، افزود: مردم پلیس را حافظ جان و مال و ناموس خود می‌دانند و انتظار ندارند رفتار ناشایستی را از این قشر مشاهده کنند.

وی گفت: در این راستا با فرماندار ویژه میناب تماس گرفتیم ولی وی اظهار بی‌اطلاعی کرد. ملاحی اظهار داشت: بیش از 30 دستگاه خودروی وانت نیسان از داخل منازل بدون هیچ توضیحی و فقط به جرم این که وانت هستند را به پارکینگ هدایت کردند.

این مسئول همچنین افزود: تعداد 30 فروند قایق تفریحی را به وسیله بیل مکانیکی به دو نیمه کردند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو با اشاره به این که بخشی از تالاب بین‌المللی دلتای رودشور ـ شیرین و میناب در نوار ساحلی بندرکرگان واقع شده است، گفت: اکنون مدتی است که یگان ویژه با احداث پایه‌های فلزی خورشیدی شکل مبادرت به نصب آنها در بستر این تالاب کرده است.

دهیار بندرکرگان با بیان اینکه در این زمینه مکاتبات فراوانی با فرمانداری، بخشداری، محیط زیست میناب، نماینده مردم در مجلس و سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته، اظهار داشت: این پایه‌ها بدون اخذ استعلام از دهیاری و مراجع ذی‌صلاح در منطقه حفاظت شده نصب شده است.

ملاحی گفت: از آنجایی که محل نصب پایه‌ها محل شنای کودکان، پارکینگ قایق‌های صیادی و زمستان گذرانی پرندگان مهاجر است، سیل مراجعه مردم و دوستداران محیط زیست به سمت دهیاری و شورای اسلامی روانه است.

وی بیان کرد: طی بازدید مسئولان محیط زیست میناب اعلام شده که منطقه مورد نظر از مناطق حفاظت شده است و هیچ گونه مجوزی به هیچ دستگاهی برای احداث پایه و مانع در آن اعطا نشده است.

رئیس شورای اسلامی کرگان نیز با گلایه از نحوه برخورد نیروهای مستقر در این بندر، گفت: نصب سیم خاردار و تصاحب خور کاری غیرقانونی است که مسئولان باید مانع این کار شوند.

امام جمعه اهل سنت کرگان نیز دست کاری در محیط زیست و آسیب رساندن به حیات حیوانات را عملی غیر قانونی و مغایر با شرع دانست و گفت: نصب مانع در این منطقه می‌تواند موجب کاهش عمق تالاب در هنگام بارندگی و مد و در نهایت منجربه نابودی تالاب شود.
13940216000481_PhotoL

13940216000483_PhotoL

13940216000500_PhotoL

13940216000511_PhotoL

13940216000516_PhotoL

13940216000518_PhotoL

karg 2

karg 3

karg 4

karg 4

karg 5