دست کم ۵ تجمع صنفی و اعتراضی برگزار شد

طی روزهای گذشته، جمعی از مهندسین شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس، کسبه پاساژ پلاسکو، جمعی از خریداران محصولات ایران خودرو، جمعی از کارگران و پرسنل پیمانکاری کارخانه تراورس سازی و جمعی از کارگران شرکت آذراب اراک در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدی به مطالبات خود شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، مورخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶، جمعی از مهندسین شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس که در آزمون استخدامی سال ۹۲ پذیرفته‌شده‌اند به دلیل تصمیمات مدیریت جدید این شرکت مقابل استانداری هرمزگان تجمع کردند.

این تجمع‌کنندگان با بیان اینکه از طریق فراخوان آزمون استخدامی تاریخ دوم دی‌ماه سال ۹۲ و طی کردن کلیه مراحل استخدامی شامل آزمون کتبی، مصاحبه تخصصی، مصاحبه عقیدتی سیاسی و تحقیقات محلی، جذب شرکت شده و دوره آموزشی ۶ ماهه بدو استخدام و آزمون‌های تئوری و عملی که توسط واحد آموزش شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس برگزار شد، مطابق با بند پنجم نامه مدیرعامل وقت با موفقیت به اتمام رسیده است و به‌صورت رسمی از تاریخ ۳۱ فروردین‌ماه سالجاری به‌عنوان نیروهای رسمی شرکت معرفی‌ شده‌ایم.

این پرسنل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس اظهار کردند: “با توجه به گذشت سه سال انتظار جهت دعوت به کار و گذشت قریب به یک سال از استخدام این گروه، برخی از مهمترین تعهدات و وعده‌های شرکت در قبال حقوق و مزایای جذب نفرات آزمونی سال ۹۲ تاکنون محقق نشده و سبب بروز مسائل و مشکلات عدیده‌ای مانند با استناد به مفاد  فراخوان آزمون استخدامی نسبت به عقد قرارداد رسمی مدت معین شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس  برای تمامی نفرات و گروه¬های جذب‌شده از طریق آزمون سال ۹۲ را خواستاریم و با توجه به اینکه تمامی این پرسنل در بخش‌های مرتبط با رشته تحصیلی و تخصص خویش در حال انجام وظایف محوله هستند و با استناد به بند پنجم نامه مدیرعامل وقت به شماره نامه PGSOC- 95/21986، تمامی نفرات آزمونی سال ۹۲ می‌بایست در چارت سازمانی و جایگاه شغلی مرتبط قرارگرفته باشند که این مهم تاکنون تحقق‌نیافته است”.

این معترضین با بیان اینکه با تغییر مدیرعامل طی یک ماه گذشته، شرایط کاری سخت و طاقت‌فرسا شده است، خاطرنشان کرد: “مدیرعامل جدید خواستار ارجاع این قبول‌شدگان به شرکت‌های پیمانکاری شده است که این موضوع خلاق قانون بوده و همین امر باعث از صبح امروز کارتکس ثبت ورود و خروجمان کار نکند”.

آن‌ها در پایان با بیان اینکه از صبح امروز این پذیرفته‌شدگان با عدم پذیرش شرایط جدید مدیرعامل شرکت یکی پس از دیگری در آستانه اخراج قرارگرفته‌اند، از مسئولان استانداری هرمزگان و نمایندگان هرمزگان در مجلس خواستار رسیدگی به این وضعیت بغرنج شدند.

‌اعتراض کارکنان معترض غیرواقعی است

مشاور مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس گفت: “اعتراض برخی از کارکنان این شرکت که در حال حاضر در دوره کارآموزی به سر می‌برند، غیرمنطقی و مطالب گفته‌شده خلاف واقع است”.

فائق ‌افزود: “مطالب گفته‌شده از سوی معترضین که صبح امروز مقابل استانداری هرمزگان حضور یافتند واقعیت ندارد”.

وی با بیان اینکه افرادی که در آزمون استخدامی پذیرفته‌شده‌اند، تحت قرارداد سه‌ماهه در حال حاضر در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: “پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس توسط شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس به شرکت سازنده فلات به‌عنوان مجری طرح واگذار کرد که در کنار آن شرکت اویکو به‌عنوان راه‌انداز یا بهره‌بردار طرح فعالیت دارند”.

فائق با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس وقتی کارکنان جدید وارد می‌شوند برای گذراندن دوره کارآموزی به شرکت اویکو معرفی شدند، خاطرنشان کرد: “کارکنان باید دوره کارآموزی را در این شرکت بگذارنند که حال فرد باید تحت چارت سازمانی از قبل تعیین‌شده و دیسیپلین تعریف‌شده فعالیت کند و دیگر اینکه در دوره یک‌ساله در شرکت راه‌انداز کارکنان دوره آموزشی را بگذارند و زمانی که این دوره به اتمام رسید، شرکت اویکو کارکنان را به شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس برمی‌گرداند”.

مشاور مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس با بیان اینکه در این شرایط کارکنانی که موفق به اتمام دوره آموزشی یک‌ساله و طی کردن آن شدند پس از طی کردن مراحل گزینش، پذیرش و اداری به‌صورت کارمند رسمی به شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس بازمی‌گردند، عنوان کرد: “نباید این افراد بدون مطالعه و دقت در چنین مسائلی دست‌به‌کارهایی بزنند که عواقب نامناسبی دارد و به‌جای رعایت نظم و دیسیپلین اداری دست به تجمع بزنند”.

وی با اشاره به اینکه دقت و نظر مدیرعامل جدید استفاده از نیروهای بومی است، اضافه کرد: “علت این امر به دلایل مسائل اقتصادی و اجتماعی و نگاه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بومی است”.

فائق با اشاره به اینکه کسی که اخلاق و نظم را دستور کار خود قرار دهد اصولاً موردتوجه مدیران ارشد شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس قرار می‌گیرد، افزود: “شرایط کاری با آمدن مدیرعامل جدید سخت شده و دیگر جایی برای افراد تنبل و کم‌کار نیست زیرا ما می‌خواهیم پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس را به نگین کشور تبدیل کنیم”.

مشاور مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در پایان گفت: “این افراد در تجمع خود بی‌تجربگی کردند و البته ممکن است تحت تحریک افرادی قرارگرفته باشند اما در حال حاضر رویکردمان اجرای مقررات و نظم است و این‌چنین اعتراضاتی تأثیری بر روند کاری‌مان ندارد”.

بار دیگر تجمع پلاسکویی‌ها

به گزارش ایسنا، مورخ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶، کسبه پاساژ پلاسکو برای چندمین بار در ماه‌های اخیر مقابل ساختمان این پاساژ تجمع کردند.

رییس اتحادیه پیراهن‌دوزان اظهار کرد: “عمده دلیل تجمع اخیر کسبه پلاسکو پیگیری بحث ساخت این پاساژ از سوی بنیاد مستضعان بوده است”.

مجتبی درودیان با بیان این مطلب گفت: “بیش از هفت ماه از حادثه پلاسکو می‌گذرد و همچنان ساخت مجدد این پاساژ به زمان‌هایی نامعلوم موکول می‌شود. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که کسبه این پاساژ به مدت هفت ماه در کسب و کار خود دچار مشکل شده و درآمد ندارند”.

وی همچنین عنوان کرد: “تسریع روند ساخت این پاساژ و احقاق حق کسبه پلاسکو عمده دلیلی است که اهالی این پاساژ را مجبور کرده برای چندین بار طی ماه‌های گذشته به تجمع بپردازند، البته تجمع اخیر خودجوش بوده و ارتباطی با اتحادیه نداشته است”.

رییس اتحادیه پیراهن‌دوزان با تاکید بر این که اکنون کسبه منتظر هستند که حداقل بنیاد مستضعفان برای ساخت ساختمان جدید نسبت به عقد قرارداد با آنها اقدام کنند، اظهار کرد: “در این زمینه نامه‌های مکتوبی نیز به بنیاد مستضفعان ارسال شده است. حتی از این به بعد مشکلی پیش آمده و اتفاقی رخ دهد این مسوولیت‌ها با مسوولان بنیاد است که در برابر دستگاه‌های امنیتی پاسخگو باشند”.

به گفته درودیان، در تجمع پلاسکونشینان حدود ۶۰۰ نفر حضور داشته‌اند.

تجمع جمعی از خریداران محصولات ایران خودرو مقابل مجلس

به گزارش ایسنا، مورخ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶، جمعی از خریداران محصولات ایران خودرو صبح روز سه‌شنبه مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

معترضین عنوان می‌کنند که بیش از یک سال و نیم است برای دریافت خودرو در یکی از نمایندگی‌های ایران خودرو ثبت نام کرده و مبالغ کامل را نیز پرداخت کرده‌اند اما خودروهایشان را هنوز دریافت نکرده‌اند.

همچنین گروهی از بازنشستگان لشگری در اعتراض به عدم همسان سازی حقوق و مزایای خود با شاغلین مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

همچنین جمعی از بازنشستگان آموزش و پرورش صبح امروز مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

 بعد از حادثه تروریستی ۱۷ خرداد مجلس این اولین بار است که در روزهای برگزاری جلسات علنی، اجازه تجمع مقابل پارلمان داده می‌شود.

کارخانه «تراورس سازی» مترو تعطیل شد؛ دست‌کم ۳۰ کارگر سرگردان شدند

به گزارش ایلنا، مورخ ۱۳۹۶/۰۶/۰۱، جمعی از کارگران و پرسنل پیمانکاری کارخانه «تراورس سازی» که در ساخت مسیر حرکت قطارهای مترو شهری کابرد دارد، از حدود ساعت ۹ صبح تا حوالی ظهر ظهر مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر تهران تجمع کردند.

جمعی از کارگران پیمانکاری کارخانه «تراورس سازی» تولیدکننده قطعات بتنی ریل‌بند که در ساخت مسیر حرکت قطارهای مترو شهری کابرد دارد، مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر تهران تجمع کردند.

برگزاری این تجمع صنفی که از حوالی ساعت ۹ صبح تا ظهر روز (اول شهریور) ادامه یافت، با تشکیل نخستین جلسه رسمی اعضای پنجمین دوره  شورای اسلامی شهر تهران همزمان شده است.

کارگران معترض دلیل برپایی این اجتماعی صنفی را پیگیری مطالبات بر زمین خود اعلام کرده و افزودند: “تعطیلی کارخانه تراورس سازی اتفاقی بود که به دلایل نامعلوم روز گذشته و در واپسین ساعات مسئولیت اعضای دوره پیشین شورای اسلامی شهر تهران و شهردار قبلی افتاد، ما از شورای جدید و شهردار تازه تهران می‌خواهیم در حیطه وظایف خود به این مطالبات رسیدگی کند”.

این کارگران می‌گویند؛ با احتساب نیروهای اداری در کارخانه تراورس سازی شرکت متروی تهران حدود ۳۰ نفر مشغول کار بودند و از قرار معلوم در ابتدای تیرماه از جانب کارفرما خبر تعطیلی این کارخانه به همه آنها اعلام شده بود.

کارگران و پرسنل کارخانه تراورس سازی که زیر نظر هلدینگ متروی تهران کار می‌کردند، در ادامه با بیان اینکه هرکدام از آنها بین ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه کار دارند، افزودند: “از روزی که کارفرما قصد خود را برای تعطیلی کارخانه اعلام کرده است از مدیرعامل شرکت مترو تهران خواسته‌ایم باتوجه به سابقه کار و تجربه‌ای که داریم ما را به بخش‌های دیگر برای کار معرفی کند”.

آنها که پس از گذشته دو ماه به ناگهان با بسته شدن محل کار خود غافلگیر شده‌اند، افزودند: “در ادامه پیگیری‌های دو ماه گذشته، همان زمان مدیریت شرکت متروی تهران اعلام کرد که طریق شهردار وقت تهران پیگیر مطالبات آنهاست”.

کارخانه تراورس سازی متروی تهران در منطقه علی آباد استان تهران قرار دارد و از قرار معلوم در گذشته تعداد کارگران شاغل در این واحد صنعتی تا بیش از صد نفر می‌رسید.

جدا از این مسئله در ماه‌های گذشته، شماری از کارگران متروی تهران در اعتراض واریز نشدن مطالبات بیمه‌ای خود، مقابل ساختمان اصلی شرکت مترو در محدوده چهار‌راه کالج تجمع کرده بودند.

تجمع اعتراضی آذرابی ها در مقابل دادگستری

به گزارش ایسنا، مورخ ۱ شهریور ۱۳۹۶، جمعی از کارگران شرکت آذراب اراک به نشانه اعتراض به عدم انجام تعهدات توسط مدیرعامل شرکت در مقابل دادگستری استان مرکزی تجمع کردند.

کارگران آذراب چند ماهی است که حقوق و مزایا دریافت نکرده و به این مهم معترض هستند. آنها چندی پیش با تجمع در شرکت، مرکز شهر اراک و مقابل استانداری اعتراضات خود را بیان کرده و قول‌هایی از مسئولان برای پیگیری گرفته‌اند.

شکراله حسن بیگی معاون سیاسی استاندار مرکزی در جمع خبرنگاران درخصوص تجمع کارگران آذراب گفت: “مشکل ایجاد شده به جهت عدم انجام تعهدات توسط مدیرعامل شرکت آذراب است”.

وی افزود: سه هفته پیش دادستان اراک به جهت رفع مشکلات کارگران با “پرنا” مدیرعامل و دو عضو هیات مدیره آذراب جلسه‌ای برگزار کرد که توافقاتی در این جلسه صورت گرفت، اما متاسفانه مدیرعامل نسبت به انجام تعهدات حاصل از این جلسه عمل نکرده است و همین عامل اعتراض دوباره کارگران را موجب شده است.

حسن بیگی گفت: “براین اساس کارگران امروز در مقابل دادگستری تجمع کرده و خواهان رسیدگی دادستان به این مهم و الزام مدیرعامل به انجام توافقی هستند، که امضا کرده است”.

وی با بیان اینکه توافقات انجام شده نوعا شامل پرداخت حقوق و معوقات کارگران است و غیر از این مشکلی وجود ندارد، اظهار کرد: “مدیران و کارگران آذراب از سه تا ۵ ماه حقوق معوقه دارند”.

وی با تاکید بر اینکه رکود شامل حال آذراب نشده است، افزود: براساس بررسی انجام شده این شرکت بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان قرارداد بسته و شرکت در حال فعالیت البته با ظرفیت پایین است.

وی خاطرنشان کرد: “به اتفاق دادستان جهت بررسی موضوع و گفتگو با مدیرعامل شرکت در خصوص دلیل عدم انجام تعهدات اقدام می کنیم”.

کارگران آذراب چندی است که به عدم پرداخت معوقات خود معترض بوده و نشست به تجمع و طرح اعتراض اقدام می کنند. هرانا 2شهریور