یکی از شروط جدید آموزش و پرورش برای استخدام معلم؛ نداشتن لهجه

وزارت آموزش و پرورش برای جذب معلمان جدید شرایط و ضوابط کلی را اعلام کرد، از جمله این ضوابط داشتن بیش از ۲۰ عدد دندان، نداشتن لهجه، نداشتن سنگ کلیه و تنگ نبودن گردن مثانه را میتوان اشاره کرد. فارغ از لیست بسیار طولانی بیماریها و شرایطی که برای استخدام شدن تعیین شده است داشتن لهجه برای کشوری که دارای گوناگونی گویش و زبان های محلی و قومی است یادآور مطالبه حق آموزش به زبان مادری بخصوص در دوران ابتدایی است.

بر این اساس، افرادی که از این پس می‌خواهند وارد شغل معلمی و آموزش و پرورش شوند، باید شرایط و ضوابط ورود به این دستگاه را داشته باشند.

مرکز برنامه‌ریزی نیروی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، شیوه‌نامه مصاحبه اختصاصی داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را منتشر کرد.

این شیوه‌نامه مطابق بند یک و ۲ ماده ۱۲ قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش تهیه و تدوین شده و بر اساس آن معلمانی که وارد آموزش و پرورش می‌شوند نباید بیماری‌های مندرج در این شیوه‌نامه را داشته باشند.

تعدادی از شرایط تعیین شده در لیست بلند بالای شرایط را در ادامه بخوانید؛

*تعداد دندان‌ها کمتر از ۲۰ عدد ممنوعیت استخدام دارد.

*سنگهای حالب، کلیه، پروستات، مثانه و سنگهای شاخ گوزنی و نفروکلسینوز: در صورتی که انسداد ایجاده کرده باشد و موجب تغییرات فانکشنال کلسه شده و یا درمانی پیگیر را می‌طلبد، ممنوع است.

*تومورهای خوش خیم و بدخیم مجاری ادراری تناسلی.

*کلیه نعل اسبی، کلیه اکتوپیک داخل لگن اکتوپی یک طرفه (یعنی هر دو کلیه در یک طرف قرار گرفته باشند)

*تنگی گردن مثانه: در صورتی که بر اساس نظر تخصص یا کمیسیون پزشکی عارضه دار شده باشد.

*بی اختیاری ادراری و شب ادراری به شرط ثبوت در بیمارستانهای تخصصی و یا دانشگاهی.

*اختلالات تکلم و لکنت زبان در صورتی که علت روانی یا نورولوژیک داشته باشد (عدم استخدام برای حرفه معلمی ولی در امور اداری بلامانع است) و لهجه غلیظ و غیر قابل تغییری که مانع تلفظ برخی حروف فارسی مثل چ، گ، ژ، ق و … می‌شود، برای دوره ابتدایی و دروس ادبیات فارسی ممنوع و در دوره راهنمایی و دبیرستان صرفا دروس اختصاصی مثل ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست و … و یا در امور اداری و دفتری بلامانع است.

*هرگونه اعتیاد به سیگار، قلیان، الکل و یا سابقه اعتیاد به مواد مخدر اعم از هرویین، تریاک، کراک و … و مواد محرک و یا نیروزا اعم از اکستازی، شیشه و مواد سنتتیک دیگر.

*کوتاهی اندام تحتانی بیش از ۱۰ سانتی متر از پای دیگر

*وجود اجسام خارجی داخل شکم که جنبه درمانی دارد چه با عارضه چه بدون عارضه ممنوع است

لیست طول و درازی که از بیماری‌ها تهیه شده است تا افرادی که می‌خواهند وارد کسوت معلمی شوند هیچ گونه از بیماری‌ها مذکور را نداشته باشند، مقداری باعث تعجب شده است زیرا چک شدن افراد ورودی به آموزش و پرورش از این مقدار بیماری، به نظر ماه‌ها نیاز به بررسی در مراکز درمانی دارد و در نهایت هم بعید است که تعداد قابل توجهی وجود داشته باشند که یک کدام از این بیماری‌ها را نداشته باشند.

به نظر می‌رسد باید آموزش و پرورش در این خصوص واقع بینانه تر نگاه کند و این نسخه کلی را که به نظر غیرقابل عملی شدن است را نپیچد. افراد بسیاری هستند که قابلیت و توانایی بسیاری در معلمی دارند و ممکن است به عنوان مثال جراحی کلیه یا مثانه انجام داده باشد، دلیلی بر عدم توانایی آن فرد نیست.

فارغ از لیست بسیار طولانی بیماریها و شرایطی که برای استخدام شدن تعیین شده است داشتن لهجه برای کشوری که دارای گوناگونی گویش و زبان های محلی و قومی است یادآور مطالبه حق آموزش به زبان مادری بخصوص در دوران ابتدایی است. هرانا 2 شهریور