نامه دو فعال اینترنتی زندانی به مناسبت روز جهانی مبارزه با سانسور اینترنت

بهنام ابراهیم‌زاده و وحید اصغری دو وبلاگ‌نویس و فعال اینترنتی زندانی، به مناسبت 12 مارس روز جهانی مبارزه با سانسور اینترنت نامه‌ای منتشر کردند.
بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بهنام ابراهیم‌زاده و وحید اصغری دو وبلاگ‌نویس و فعال اینترنتی، در نامه‌ای که به مناسبت 12 مارس روز جهانی مبارزه با سانسور اینترنت منتشر کردند به تصویب قوانین نظام سانسور، ایجاد محدودیت 128 کیلوبایتی برای کاربران خانگی، فیلتر گسترده سایت‌ها و مبارزه با فعالان سایبری که خود نوعی از سانسور اینترنتی بوده، اعتراض کرده و آن را محکوم کردند.
در بخشی از این نامه آمده است: “ما ضمن گرامیداشت روز جهانی مبارزه با سانسور و اینترنت، قصد و عمل حکومت‌ها برای هرنوع سانسور را محکوم می‌نماییم و جوانان ایرانی را به راه‌اندازی کمپین‌های مبارزه با سانسور اینترنتی دعوت می‌نماییم.”
گفتنی است از سال ۲۰۰۹، دوازدهم مارس “روز جهانی مبارزه با سانسور در اینترنت” نام‌ گرفته است. سازمان گزارشگران بدون مرز نیز به بهانه ۱۲ مارس (۲۱ اسفند)، روز جهانی مبارزه با سانسور در اینترنت، فهرستی از «دشمنان اینترنت» در سال ۲۰۱۴ منتشر کرده است. در این گزارش، نام ایران نیز به عنوان یکی از دشمنان اینترنت مطرح و تاکید شده است: “ایران در پی ساختن اینترنت ملی یا شبکه‌ای جدا شده از وب جهانی‌ و تحت مهار کامل مقامات حکومتی است.”
نسخه‌ای از نامه بهنام ابراهیم‌زاده و وحید اصغری دو وبلاگ‌نویس و فعال اینترنتی، به مناسبت 12 مارس در اخیار کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی قرار گرفته است که در پی می‌آید.

اینترنت شبکه‌ای از باورهاست که رد و بدل می‌شود و نیاز به برقراری و وجود آزادی بیان دارد. اینترنت در عمل تغییرات هویتی عمیقی را به خصوص در میان جوانان دامن زده است و باعث شده که امروز جوانان را با مصرف رسانه‌ای آنها طبقه‌بندی کند.
وجهه‌ی مشترک جوانان امروز استفاده از اینترنت است؛ لذا جوانان اجازه نخواهند داد تا نسل‌های قدیمی و رسانه‌های سراسر سانسور زده کهنه‌ی خود را به نسل مجازی امروز تحمیل سازد و برای جوانان تعیین تکلیف کنند.
تغییرخواهی، عدم پذیرش سانسور، مبارزه با هنجارهای سنتی غیرمعقول و اثرگذاری، از خواسته‌های جوانان و فعالان سایبری است و نگرانی دولت‌های دیکتاتور را از رسانه‌های بدون کنترل دولتی جدید را، از تحجر و بی‌ارزشی آنها می‌دانیم.
تصویب قوانین نظام سانسور، ایجاد محدودیت 128 کیلوبایتی برای کاربران خانگی، فیلتر گسترده سایت‌ها و مبارزه با فعالان سایبری نیز نوعی از سانسور اینترنتی بوده و محکوم است.
اینترنت رویای سانسور را از حاکمیت‌ها گرفته است. خواسته ما این است که روزنامه‌نگاری الکترونیک آزاد و جریان آزاد اطلاعات را به عنوان یکی از ارکان حقوق بشر به رسمیت بشناسند و وارد قانون اساسی خود کنند.
در پایان ما ضمن گرامیداشت روز جهانی مبارزه با سانسور و اینترنت، قصد و عمل حکومت‌ها برای هر نوع سانسور را محکوم می‌نماییم و جوانان ایرانی را به راه‌اندازی کمپین‌های مبارزه با سانسور اینترنتی دعوت می‌نماییم.

بهنام ابراهیم‌زاده متولد 1356: وبلاگ‌نویس و فعال کارگری و کودک – حکم 5 سال
وحید اصغری متولد 1365: فعال سایبری – حکم اعدام