بازداشت و پرونده سازى براى ۱۳۰ شهروند روستای ابوالفضل و تکذیبهای ارگانهای حکومتی

همزمان با تکذیبهای ارگانهای حکومتی در مورد آنچهدر روستای ابوالفضل اتفاق افتاد، خبر بازداشت و پرونده سازی برای ۱۳۰ تن از اهالی این روستا و فشار مضاعف بر روستاییان برای تخلیه و تخریب خانه‌هایشان منتشر شد.

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۷شهریور ۹۹، روز چهارشنبه ۵شهریور۹۹ نیروهای سرکوبگر با هدف تخریب منازل  مردم فقیر روستای ابوالفضل  از توابع کیانشهر اهواز به این روستا حمله کردند و مردم این روستا در اعتراض به خراب کردن خانه و اموالشان با ماموران نیروی انتظامی مقابله کردند. ماموران انتظامی با شلیک گلوله ساچمه ای و گاز آشک آور پاسخ مردم را دادند. در این درگیری دهها نفر از جمله چند کودک مجروح شدند و دهها نفر از اهالی بازداشت شدند.

روزنامه شرق درباره این روستا نوشته است: ساکنان روستای ابوالفضل که در مجموع ۲۵هکتار وسعت دارد، اسنادی در دست دارند که نشان می‌دهد از سال۶۴ تا ۷۰، بخشی از اهالی روستا از طریق طرح سلمان، آب کشاورزی برای کشت گندم و جو و سبزی و صیفی در اختیار داشته‌اند، اما بعد از تخریب کانال فرعی برای ساخت و ساز شهرک زردشت، آبرسانی به آنها متوقف می‌شود. این سند نشان می‌دهد اهالی روستا سابقه‌ای نزدیک به سکونت ۴۰‌ساله در محل دارند اما بنیاد مستضعفان خود را مالک زمین آنها معرفی کرده و مانع ارائه خدمات و کد روستایی به محل سکونتشان می‌شود».

در این میان بنیاد مستضعفان، که زیر نظر مستقیم علی خامنه‌ای است، مدعی مالکیت این زمینها و خواهان تخلیه روستا شده است.

بعد از دستگیری روز چهارشنبه و افتضاح بنیاد مستضعفان در همدستی با نیروی سرکوبگر انتظامی دست به مجموعه ای از تکذیب و لاپوشانی جنایتی که صورت دادند زدند.

تکذیب و دروغهای شاخدار ارگانهای حکومتی

سید نظام‌الدین موسوی، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در واکنش به این اتفاق در پیامی در شبکه اجتماعی خود نوشت: ‏ «در تماس با آقای فتاح رئیس بنیاد مستضعفان موضوع روستای ابوالفضل اهواز را پیگیری کردم. می‌گوید مسئله دیروز ارتباطی به شکایت بنیاد ندارد و ظاهراً مربوط به مصوبات کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری اهواز برای مقابله با ساخت‌وسازهای غیرقانونی بوده است. نمایندگان اهواز در حال بررسی دقیق‌تر موضوع هستند».
این در حالی است که برخی منابع رسمی از حضور نماینده بنیاد مستضعفان در کنار فرماندار اهواز هم‌زمان با حضور مأموران اجراییات و نیروی انتظامی در محل روستا خبر داده‌اند.

فرمانده انتظامی کلانشهر اهواز هر گونه تیراندازی به سمت مردم روستای ابوالفضل (ع) این شهرستان را تکذیب کرد و گفت: ماموران این فرماندهی تنها برای اجرای حکم قضایی به این روستا مراجعه کردند.

پلیس: در ماجرای بازپس گیری زمین‌های متعلق به بنیاد مستضعفان، هیچ نیرویی به ساکنان روستای ابوالفضل (ع) اهواز تیراندازی نکرده تصاویر زخمی شدن اهالی روستا، ساختگی است / تعدادی از افراد حاضر در محل به عوامل اجراییات شهرداری سنگ پرانی کردند و جاده را بستند / ۴ نفر از ماموران انتظامی و یکی از عوامل شهرداری زخمی شدند / با متفرق کردن جمعیت از سوی ماموران، موضوع خاتمه یافت.

معاون دادستان اهواز: در ماجرای زمینهای بنیاد مستضعفان در روستای ابوالفضل (ع)، ماموران انتظامی به صورت هوایی با اسلحه ساچمه زن پلاستیکی، چند تیر شلیک کردند / این کار برای کنترل اوضاع و جلوگیری از صدمه جانی به افراد بود / برخی با تقطیع کلیپ ها سعی در وارونه کردن موضوع داشتند.

معاون دادستان اهواز: ماموران انتظامی کلانشهر اهواز که برای اجرای حکم قانونی به یک منطقه مسکونی موسوم به ابوالفضل(ع) رفته بودند با مقاومت عده ای مواجه شدند.

بازداشت و پرونده سازی ۱۳۰ تن از اهالی روستای ابوالفضل

مدتى پيش در مقابله با نيروى انتظامى و اجرائيات شهردارى، نيروهاى امنيتى بيش از ۱۳۰ نفر از اهالى روستاى ابوالفضل را بازداشت كردند، اين افراد مى گويند؛ در بازداشتگاه زير فشار بوديم واز ما خواستند كه تعهد بدهيم، موضوع انهدام وتخريب منازل را قبول كنيم اما اينكار را نكرديم وحتى يكى از مالكين بنام نادر لويمى كه بنگاه دار است همچنان در بازداشت زير شديدترين فشار و بدون حق داشتن وكيل بسر مى برد ويكى از اهالى روستا به اتهام تحريك اهالى همچنان از روستا گريخته و تحت تعقيب است.

اسامى بعضى از شهروندانى كه با قرار وثيقه آزاد شدند، بشرح زير است:

١-جعفر لويمي(كعبى)
٢-رحيم لويمى
٣-سعيد لويمى
٤-نادر لويمي(هنوز در بازداشت)
٥-يونس لويمى
٦-فاروق لويمى
٧-محمد لويمى
٨-عبدالامام لويمى
٩-اسماعيل لويمى
١٠-حكيم لويمى
١١-حاج منصور لويمى
١٢-شجاع لويمى فرزند سعيد
١٣-محمد لويمى فرزند سعيد
١٤-احمد لويمى فرزند سعيد
١٥-جعفر لويمى
١٦-هاشم لويمى
١٧- مالك لويمى
١٨-سعيد غزى
١٩-صباح حراجى
٢٠-كريم حراجي
٢١-خلف حراجى
٢٢-عادل حراجى
٢٣-عدنان حراجى
٢٤-رمضان حراجى
٢٥-عبدالزهرا حراجى
٢٦-جميل مروانى
٢٧-على حيدرى
٢٨-سعيد سعيداوى
٢٩-حكيم سعيداوى
٣٠-سالم سعيداوى
٣١-حاج عبدالنبى حلفى
٣٢-عبدالساده حلفى
٣٣-اميد حلفى، على حلفى
٣٤-حاج حسن حلفى صاب مسجد روستا(نيروها تلاش كردند مسجد را تخريب كنند)
٣٥-على عبيداوى
٣٦-حسن غرباوى با دو فرزندش
٣٧-محمد خالدي
٣٨-ناصر خالدى
٣٩-خالد عبيداوى
٤٠-وليد بروايه
٤١-على خسرجى
٤٢-جوحى سيلاوى
٤٣-حمود سيلاوى
٤٤-جاسم سيلاوى
٤٥-كاظم سيلاوى
٤٦-حميد سيلاوى
٤٧-سجاد شريفى(تحت تعقيب)
٤٨-على مرعى
٤٩-حسين مرعى
٥٠-مهدى سياحى
٥١-هادى سياحى
٥٢-حسين سياحى
٥٤-محمد مغينمى
٥٥-سيد يوسف موسوى(آلبوشوكه)
٥٦-جاسم عفراوى
٥٧-مجيد دغاغله
٥٨-جاسم حيدرى
٥٩-لفته غرباوى
٦٠- عدنان سوار
……

اسناد و مدارک اهالی روستای ابوالفضل اهواز درباره حضور و فعالیت در این روستا در برابر ادعای مالکیت و درخواست تخریب بنیاد مستضعفان از جمله نامه دفتر نماینده ولی فقیه تا نامه جهادکشاورزی و وزارت راه وشهر سازى وكارشناس دادگاه نزد اهالى موجود است.

توضیحاتی پیرامون روستای ابوالفضل وبازداشت اهالی آن:

روستاى ابوالفضل(ابونخيلات) شهر اهواز بين شهرك زردشت و پايگاه پدافند هوائى در شمال غربى شهر اهواز واقع است. اين روستا سابقاً زمين كشاورزى بوده و سپس توسط اهالى و با تغییر کاربری از کشاورزی به زمین شهری تبدیل شده است.

اهالى مبادرت به ساخت وساز كردند وهيچ نهادى يا سازمانى اعتراص نكرده است. روستاى ابوالفضل هم اكنون جزء بخش ۸ شهر اهواز و از ۱۲ خيابان تشكيل شده و در هر خيابان بيش از ۴۰ خانه ساخته شده است.

متراژ زمين هاى نزديك جاده اصلى هر مترى ۲ مليون تومان معامله مى شود.

با طرح توسعه كلان شهر اهواز در سال هاى اخير اين روستا و زمينهاى حاشيه شهر اهواز مورد طمع خيلى از سازمانها و نهادها و افراد با نفوذ نظام قرار گرفته است و چندين هكتار از زمين هاى مردم توسط نهادهاى حكومتى از جمله بنياد مستضعفان مورد تصرف قرار گرفتند.

اهالى روستاى ابوالفضل در دو سال اخير چند بار به تهران رفته و جلساتى با بنياد مستضعفان و نهادهاى ديگر داشته اند وبطور مسالمت آميز خواستار حل قضيه بودند.

اهالى روستا مى گويند:«ما سند مشاع و كشاورزى داريم و اين زمين هاى آباء واجدادماست، با مراجعه به تهران به ما قول مساعد و حل موضوع را دادند».

اهالى مى گويند: «در اهواز به ما گفتند، مدارک و متراژ را بیاورید همراه با مشخصات املاک با( یو تی ام) و لیست کامل اهالی، این را صورت جلسه کردیم.
بعد از مدتی، با گرفتن کارشناس ثبت اسناد و تهیه یو تی ام، آنچه که بنیاد اهواز خواست را تقدیم کردیم. متاسفانه بر خلاف قول و قرارهائی که داده شد و قرار بود مسئله حل و فصل شود کاملا قضیه بر عکس شد و آقایان موضوع تصرف را با جدیت بیشتری دنبال و زمانی نگذشت که برای بيش از ۱۳۰نفر از اهالی روستا احضاریه دادگاه آمد. اين افراد در بازداشت بودند وهم اكنون اكثر آنها با قرار وقيقه دومليارد ريال براى هركدام و بعضى با كارت كارمندى با فيش حقوقى با ضمانت آزاد شدند و پرونده آنها همچنان در دادگاه مفتوح است».

اهالى روستا اضافه مى كنند: «اجرائيات شهردارى به همراه نيروى انتظامى هر چند روزى به ما هجوم مى كنند و تعدادى از منازل ما را تخريب مى كنند، حتى شبانه نيز هجوم مى كنند وباعث رعب و وحشت بين كودكان و زنان شده، اهالى روستا را به چند گروه تقسيم كرديم و هر شب نگهبانى مى دهيم».

یکی از ساکنان روستای ابوالفضل اهواز (جمعه ۷شهریور) در مصاحبه‌یی گفت:
اینجا زمینهای ماست. زمان شاه می‌گفتند شما چون عرب هستید حق مالکیت ندارید فقط می‌توانید بکارید الآن هم که شاه ملعون رفته … به ما همین را می‌گویند و می‌گویند که بروید از اینجا و حق مالکیت ندارید. دقیقاً کاری که ساواک با اجداد ما کرد الآن بنیاد با ما می‌کند و سند به ما نمی‌دهد. چرا نمی‌دادن؟ چرا حق مشروعیت به اهالی این روستا نمی‌دادن؟ جوانه ها 8 شهریور