مهاباد/ ٢٥ زندانی سیاسی کُرد حداقل به ٥٦ سال حبس محکوم گشته‌اند

آژانس کُردپا: هویت و اتهام وارده به فعالین سیاسی، روزنامه‌نگار و کارگری محبوس در زندان مرکزی مهاباد انتشار یافت.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، در حال حاضر حداقل ٢٥ شهروند کُرد در زندان مهاباد محبوس می‌باشند که بیشتر آنها به اتهام عضویت در احزاب کُرد اپوزسیون حکومت ایران زندانی هستند.

یحیی سارخانی،زندانی سیاسی کُرد
١ـ یحیی سارخانی/ اهل مهاباد/ تیرماه ٩١ بازداشت و به ٧ سال زندان محکوم شد که حکم مزبور بعدها در دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان‌غربی به ٣ سال و ٦ ماه حبس تعزیری کاهش یافت.

٢ـ عمر منجمی‌راد/ اهل روستای میرآباد سردشت/ سال ٩٠ به اتهام امنیتی بازداشت و سپس در دادگاه انقلاب مهاباد حکم ١٠ سال حبس برایش صادر گردید.

جمال قادر نژاد، دانشجوی اهل مهاباد
٣ـ جمال قادر نژاد/ دانشجوی اهل مهاباد/ در بیست و پنجم خردادماه ٩١ به بهانه‌ی عضویت در احزاب کُرد اپوزسیون بازداشت و دادگاه انقلاب مهاباد وی را به ٥ سال زندان تعزیری محکوم کرد. او دانشجوی علوم اجتماعی در دانشگاه پیام‌نور میاندوآب بود.

مسعود کُردپور،روزنامه‌نگار و فعال سرشناس فرهنگی
٤ـ مسعود کُردپور/ اهل مهاباد/ روزنامه‌نگار و فعال سرشناس فرهنگی در کُردستان که ١٩ اسفندماه ٩١ در زادگاهش بازداشت و بعد از سپری نمودن ٨ ماه حبس در زندان‌های ایران، نهایتا به اتهام اجماع و تبانی علیه نظام به ٣ سال و ٦ ماه زندان محکوم گردید.

٥ـ واحد سیده/ اهل مهاباد/ این فعال کارگری دی‌ماه سال ٩١ در مهاباد بازداشت و شهریورماه گذشته دادگاه انقلاب این شهر وی را ٢ سال حبس تعزیری محکوم نمود.

یوسف آب‌خرابات، فعال کارگری
٦ـ یوسف آب‌خرابات/ فعال کارگری اهل مهاباد/ در دی‌ماه سال ٩١ بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب مهاباد در ١٨ شهریورماه سال ٩٢ به ٢ سال زندان تعزیری محکوم شد.

٧ـ محمد مولانایی/ فعال کارگری اهل مهاباد/ دی‌ماه سال ٩١ توسط اداره‌ی اطلاعات مهاباد بازداشت و سپس دستگاه قضایی ایران، وی را به یک سال زندان تعزیری محکوم کرد.

٨ـ کاوه سالک/ اهل مهاباد/ در آذرماه ٩٠ از سوی نیروهای امنیتی ایران بازداشت شد و بعدها به اتهام همکاری با احزاب کُرد اپوزسیون به ٤ سال حبس تعزیری محکوم شد.

٩ـ لقمان سالک/ اهل مهاباد/ بیست و دوم آذرماه سال ٩٠ در محل زادگاهش بازداشت و سپس به دلیل همکاری و عضویت در احزاب کُرد اپوزسیون به ٤ سال زندان محکوم می‌شود.

١٠ـ عمر پیرنیا/ اهل پیرانشهر/ وی به اتهام ارتباط با مراکز جاسوسی آمریکا و اسرائیل بازداشت و در دادگاه به ٦ سال حبس محکوم گردید.

قاسم احمدی، فعال فرهنگی و روزنامه‌نگار
١١ـ قاسم احمدی/ اهل مهاباد/ فعال فرهنگی و روزنامه‌نگار/ در اسفندماه سال ٩١ بازداشت و بعدا با تودیع وثیقه ٥٠ میلیون تومانی موقتا آزاد شد. دادگاه انقلاب مهاباد وی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ٥ سال زندان تعزیری محکوم کرد که سپس دادگاه تجدیدنظر در ارومیه حکم را به ٢ سال زندان کاهش داد.

فاروق سامانی، هنرمند نقاش
١٢ـ فاروق سامانی/ هنرمند نقاش اهل مهاباد/ نیروهای امنیتی در اسفندماه سال ٩١ او را در مهاباد بازداشت و سپس دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران وی را به اتهام همکاری با احزاب کُرد اپوزسیون به ٥ سال زندان تعزیری محکوم می‌کند که این حکم عینا نیز در دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان‌غربی به تأیید می‌رسد.

١٣ـ رحیم درویشی/ اهل روستای اگریقاش مهاباد/ سال ٩١ و در دی‌ماه توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شده است.

١٤ـ ابراهیم غدیر فر/ فعال مذهبی/ در مهرماه سال ٩٠ به ٣ سال حبس تعزیری محکوم شد.

رحیم رشی، شهروند کُرد اهل مهاباد
١٥ـ رحیم رشی/ اهل مهاباد/ این شهروند کُرد به سبب عضویت فرزندش در یکی از احزاب کُرد در اسفندماه گذشته تاکنون در زندان مرکزی مهاباد محبوس است.

١٦ـ خالد قادرپور/ این شهروند کُرد در اسفندماه ٨٩ توسط مأموران اطلاعاتی به بهانه‌ی فعالیت سیاسی بازداشت و هم‌اکنون به جرم سیاسی زندانی می‌باشد.

١٧ـ حسین پور‌مصطفی اقدم/ در خردادماه سال جاری به اتهام امنیتی از سوی اداره اطلاعات مهاباد بازداشت گردید و در حال حاضر در زندان مرکزی مهاباد محبوس است.

١٨ـ یونس آقایان علیبگلو/ اهل روستای اوج تپه میاندوآب/ سال ٨٣ به اتهام محاربه بازداشت و سپس به اعدام محکوم شد. حکم مزبور نیز در دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان‌غربی به تأیید رسید.

١٩ـ مصطفی فقیه/ اهل مهاباد/ این شهروند کُرد در سال ٩١ به اتهام همکاری با احزاب کُرد اپوزسیون بازداشت و در دادگاه انقلاب مهاباد به ٥ سال زندان تعزیری محکوم گردید.

پنج تن دیگر از زندانیان سیاسی کُرد به نام‌های سوران رمضان‌پور، نوزاد پروانه، عمر شکار، آرمین زرین‌پور، رحمت حسینیان، حسن عبدالله‌پور در زندان مرکزی مهاباد محبوس می‌باشند که علت اصلی بازداشت و مدت زمان حکم صادره برای این شهروندان همچنان نامعلوم است.