تعداد پزشک در تهران ۱۰ برابر سیستان بلوچستان

یک عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور از اختلاف ۱۰ برابری توزیع پزشک بین سیستان و بلوچستان با تهران خبر داد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، بر اساس آمار رسمی سازمان نظام پزشکی، در استان سیستان و بلوچستان که یکی از محروم‌ترین استان‌هاست، تعداد پزشک اعم از پزشک عمومی، متخصص و فوق‌تخصص به طور میانگین حدود شش به ازای هر ۱۰ هزار نفر است.

دکتر علی دباغ معاون فنی نظام پزشکی تهران و عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با ایسنا گفته در استان تهران به طور میانگین حدود ۷۰ پزشک اعم از پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص به ازای هر ۱۰ هزار نفر وجود دارد؛ یعنی بیش از دو برابر میانگین آمریکا در استان تهران پزشک داریم و اختلاف بین غیربرخوردارترین استان ما که استان سیستان و بلوچستان است، با برخوردارترین استان ما یعنی استان تهران، از نظر میزان پزشک بالای ۱۰ برابر اختلاف است. این آمارها به معنای تبعیض مطلق در سیستم ارجاع ما است.

دباغ با بیان اینکه بیشترین مشکل ما در توزیع منابع مالی است، ‌گفت: «مهم‌تر از کسری منابع، توزیع و برنامه‌ریزی برای آن است. وقتی ۷۰ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر در تهران داریم و در سیستان و بلوچستان ۶ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر داریم، این موضوع به چه معناست؟ بی‌تردید به این معنی است که اور لود (بیش از حد نیاز) پزشک داریم.»

وی افزوده، وقتی می‌گوییم پزشک زیاد داریم، اما در مناطق محروم با کمبود پزشک مواجهیم، افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی مشکلی را حل نمی‌کند. هرچقدر هم پزشک اضافه داشته باشید، وقتی درست مدیریت نکنید، مجددا به مناطق برخوردار می‌آیند یا اینکه از کشور می‌روند. این موارد فقط هم مختص پزشک نیست، ‌بلکه سایر نیروهای حوزه سلامت را هم شامل می‌شود.

براساس گزارش سالانه ۲۰۲۱ کمپین فعالین بلوچ، دستکم ۱۰ شهروند بلوچ که یکی از آنها کودک بوده به علت قصور پزشکی در بیمارستان های سیستان و بلوچستان جان خود را از دست داده اند که ۵ تن از آنها مادر باردار بوده اند.

همچنین در گزارشی که دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر برای سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود، دستکم ۱۲ مادر باردار بلوچ به علت نبود امکانات پزشکی و درمانی، پزشک متخصص و مجرب در حوزه این دانشگاه جان خود را از دست داده و مرگ و میر مادران باردار نسبت به سال های گذشته افزایش ۵ برابری داشته است.

کمپین فعالین بلوچ – 31 فروردین 1401