آموزش و پرورش در کُردستان، باری به هر جهتی است

21872آژانس کُردپا: یکی از نمایندگان مجلس اسلامی از استان کُردستان، وزات آموزش و پرورش را به “عدم چشم‌انداز آموزشی بلندمدت” متهم کرد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، نماینده‌ی سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس به هنگام نشست مشترکی با وزیر آموزش و پرورش گفته؛ وزارت آموزش و پرورش در استان کُردستان سلیقه‌ای عمل می‌کند.

سید احسن علوی در دیدار با علی‌اصغر فانی که در سنندج بسر می‌برد از “آسیب‌زا بودن” سند و چشم‌انداز آموزشی بلندمدت در استان خبر داده است و خاطرنشان کرد: “اقدامات نه تنها در آموزش و پرورش بلکه سایر وزارت خانه‌ها، باری به هر جهتی است”.
250x185x21874.jpg.pagespeed.ic.OITuH-MA9Z
همچنین در این دیدار به مدارس تخریبی استان کُردستان اشاره شد و طبق آمار عضو کمیسیون تلفیق مجلس، یک هزار و ١٩٢ مدرسه تخریبی(٤٠%) در در ١٠ شهرستان استان کُردستان وجود دارد.

این تعداد مدرسه تخریبی را باید به یک هزار و ٢٦٨ مدرسه‌ی دیگر اضافه کرد که مقاوم‌سازی نشده و زلزله‌ی پنج ریشتری می‌تواند فاجعه‌های دردناکتری از مدرسه شین‌آباد بیافریند.

اکثریت مدارس کُردستان حدود ٣٧ سال عمر دارند.

از دیگر مشکلات حوزه‌ی آموزش و پرورش در استان کُردستان، ترک تحصیل‌کرده‌ها، پرداخت حق و حقوق معلمین اخراجی و نقل و انتقال معلمین به ویژه آموزگاران زن می‌باشد که در جلسه‌ی امروز بدان پرداخته شد.

21873
در سال تحصیلی جدید در استان کُردستان ٢٦٥ هزار و ٢٥٤ دانش‌‌آموز در سه هزار و ٤٨٠ مدرسه و در قالب ١٣ هزار کلاس به تحصیل می‌پردازند که ٢.١% دانش‌آموزان کل کشور را تشکیل می‌دهند.

از دیگر سو، شهروندان کُرد و اولیای دانش‌آموزان و نیز خیرین کُردستان طی سال گذشته نزدیک به ١٠ میلیارد تومان به آموزش و پرورش کمک مالی کرده‌اند.

امسال ٢١هزار میلیارد تومان بودجه برای وزارت آموزش و پرورش تصویب شده که تنها ٢١٠ میلیارد تومان آن به مدیریت آموزش و پرورش تعلق می‌گیرد و مابقی به صورت حقوق به معلمین و کارکنان پرداخت می‌شود.

در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش با کسری پنج هزار میلیارد تومانی رو به رو است.