فعالان مدنی مریوان بیانیه‌ای را در رابطه با حوادث اخیر این شهر منتشر نمودند

44a66852a80efd87cbdc0dac37e44f51_w300
آژانس کُردپا: سه انجمن مردم‌نهاد شهرستان مریوان در اعتراض به حکم مسئولان قضایی حکومت اسلامی ایران و توهین به زن کُرد، بیانیه‌ای را منتشر کردند.

در این بیانیه، انجمن زنان مریوان، انجمن ادبی روستای نی و دانشجویان دانشگاه پیام‌نور مریوان ضمن اشاره به جایگاه و مقام و منزلت زن در فرهنگ دیرین ملت کُرد و نقض حقوق نیمی از جامعه‌ی بشری در ایران تحت حاکمیت حکومت اسلامی ایران، خواستار عدم سکوت مقامات مسئول در برابر بی‌عدالتی و اجحاف حقوق انسانی زنان در جامعه و برخورد قانونی و قاطع صادرکنندگان و اجرا کنندگان اين حكم شوند.آژانس کُردپا: سه انجمن مردم‌نهاد شهرستان مریوان در اعتراض به حکم مسئولان قضایی حکومت اسلامی ایران و توهین به زن کُرد، بیانیه‌ای را منتشر کردند.

در این بیانیه، انجمن زنان مریوان، انجمن ادبی روستای نی و دانشجویان دانشگاه پیام‌نور مریوان ضمن اشاره به جایگاه و مقام و منزلت زن در فرهنگ دیرین ملت کُرد و نقض حقوق نیمی از جامعه‌ی بشری در ایران تحت حاکمیت حکومت اسلامی ایران، خواستار عدم سکوت مقامات مسئول در برابر بی‌عدالتی و اجحاف حقوق انسانی زنان در جامعه و برخورد قانونی و قاطع صادرکنندگان و اجرا کنندگان اين حكم شوند.

نسخه‌ای از این بیانیه که به آژانس خبررسانی کُردپا ارسال گردیده، عیناً در پی می‌اید.

مردم فرهنگ دوست و غیور کُردستان

سکوت در برابر بی‌حرمتی به زنان که نیمی از جامعه بشری و مادر و خالق نیمی دیگر است خیانت به جامعه بشری است.

روز دوشنبه 26/1/92 ساعت 6 بعدازظهر از سوی دادستان مریوان حکمی مبنی بر توبیخ فرد مجرمی در شهر مریوان در ملاء عام به اجرا در آمد. که گویا فردی معروف به (ت.م.د) مرتکب نزاع و چاقوکشی با خانواده‌ای شده و قاضی و دادستان جهت توبیخ نامبرده او را با روسری و لباس کردی قرمز رنگ زنانه در اماکن عمومی و شلوغ شهر سوار بر ماشین نیروی انتظامی به مردم نشان می‌دادند.از نظر ما مجرم مرتکب جرم شده و باید به شیوای انسانی و طبق قانون حقوق بشر مجازات شود اما پوشش و لباس پوشیده و مقدس زنان کرد بر تن مردان مجرم و خاطی و نمایش دادن در سطح شهر توهین به زن و مقام و منزلت زنان تلقی شده و خشم و نگرانی عده‌ی زیادی از مردم غیور علی‌الخصوص زنان مریوان را برانگیخت.

سردمداران نظام، مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، قوه قضاییه، مسئولین اجرای حکم، شوارای نگهبان،و…..

در فرهنگ دیرین ما کُردها از 2713 سال پیش زنان جایگاه و مقام و منزلت خود را داشته، همه جا مورد احترام بوده و پابه‌پای مردان در مقابل ناعدالتی‌ها ایستادگی نشان داده‌اند.در ملت‌های دیگر، زمانی که زنان را زنده به گور می‌کردند زن در فرهنگ ما فرمانده و رهبر بوده و مقام و منزلت ویژه‌ای داشته .حتی در طول تاریخ صدارت اسلام تاکنون تنها زن رهبر در بین تمام مسلمانان دنیا از قوم کُرد بوده، مروارید خاتون “شجره الدر” نوه‌ی صلاح الدین ایوبی. اما شماها خیلی ناباورانه قداست زنان را با همنوعان مجرم خود به استهزا می‌گیرید.

همچنین در این سالیان اخیر بسیار زنانی که‌ در مقابل این جامعه‌ مردسالارانه‌ تاب تحمل بیشتر نیاورده‌ و خود را آتش زده‌‌اند یا به‌ دست پدر یا براد و یا شوهر خود به‌ قتل رسیده‌اند. طوری که‌ هر ماه‌ شاهد این فاجعه‌ هستیم. مردان و زنان شریف کُرد ،همشهریان داغدار مریوانی، تاریخ افتخارآمیز خود را به یادآورید و دیگر اجازه ندهید ملت ما و خصوصاً زنان کُرد بیشتر از این تحقیر شوند.در حکومتی که زن بودن، جرم، و پوشیدن لباس زنان بر تن مجرمین تنبیه و مجازات به‌ حساب می‌آید، پس قانون چه‌ معنایی پیدا می‌کند؟! لذا همصدا با زنان برای ریشه‌کنی این همه بی‌عدالتی و اجحاف حقوق انسانی سکوت نکنید.

ما از مقامات مسئول خواستار پاسخ به‌ این عمل وقیح هستیم و همچینین خواستاریم که‌ بر طبق قانون با صادرکنندگان و اجرا کنندگان این حکم، برخورد شود.

ـ انجمن زنان مریوان

ـ دانشجویان دانشگاه‌ پیام نور مریوان

ـ انجمن ادبی روستای نی