گزارشی از کشته شدن یک دختر جوان در نورآباد توسط ماموران انتظامی

خبرگزاری هرانا – راضیه رحمانی، دختر جوان اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان، روز پنجشنبه ۳۱ خردادماه توسط یکی از ماموران نیروی انتظامی با شلیک گلوله کشته شد. این حادثه زمانی رخ داد که ماموران بدون داشتن حکم قضایی به ظن نگهداری مواد مخدر توسط پدر راضیه، وارد منزل او شدند و زن جوان که قصد جلوگیری از بازداشت پدرش را داشت، هدف گلوله قرار گرفت. روزنامه اعتماد در گزارشی در این رابطه نوشته است که برخی مسئولان قضایی مدعی بازداشت مامور خاطی و “غیر عمد” بودن قتل صورت گرفته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از اعتماد، روز پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳، ماموران نیروی انتظامی بدون داشتن حکم قضایی وارد خانه راضیه رحمانی شدند و پس از جستجوی خانه، به سمت او شلیک کردند. بستگان خانم رحمانی اعلام کرده‌اند که ماموران نیروی انتظامی بدون دلیل مشخصی و به بهانه نگهداری مواد مخدر توسط پدر وی، وارد خانه شده‌اند.

در روز حادثه، پدر راضیه در خانه حضور نداشت و برای کار از خانه خارج شده بود. او در پی کسب اطلاع از ورود ماموران به خانه‌اش، به خانه بازگشت و در همان لحظه ماموران به او دستبند زدند و او را بازداشت کردند. دختران خانواده به دنبال پدرشان رفتند که ناگهان راضیه با شلیک گلوله مامور نیروی انتظامی جان خود را از دست داد. پس از این واقعه، ماموران نیروی انتظامی موبایل پسر ۱۰ ساله خانواده را نیز ضبط کردند.

بر اساس این گزارش، برخی از مسئولان قضایی و منابع محلی اعلام کرده‌اند که مامور شلیک‌کننده “بازداشت شده و به خانواده دیه پرداخت خواهد شد”. همچنین ماموران انتظامی هیچ گونه حکمی برای ورود به منزل خانواده رحمانی را نداشته اند.

یکی از بستگان راضیه رحمانی گفت: “راضیه فرزند سوم خانواده بود و ۲۴ سال داشت. این خانواده از نظر مالی بسیار ضعیف هستند و خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنند از سوی کمیته امداد در اختیارشان قرار گرفته است.”

اعتماد در این خصوص نوشته است که هنوز هیچ واکنش رسمی از سوی ضابطان قضایی نسبت به این خبر منتشر نشده است، در حالی که برخی مسئولان پس از این واقعه مقابل خانه راضیه رحمانی حضور پیدا کردند.

در این گزارش آمده است؛ طی چند ماه اخیر، رسانه های رسمی دستکم دو مورد تیراندازی منجر به مرگ توسط ماموران نیروی انتظامی را گزارش داده اند. در واقعه نخست، مورخ سوم اردیبهشت ۱۴۰۳، امیرمحمد چترسحر، پسر ۲۰ ساله، در بندرعباس با شلیک اشتباهی ماموران کشته شد. حادثه مشابهی در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ نیز در الیگودرز رخ داد که نگار کریمیان، دختر ۲۱ ساله، به دلیل اشتباه پلیس در تشخیص خودروی حامل مواد مخدر، جان خود را از دست داد.

در بخشی از گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲، به شهروندانی که توسط ارگان‌های نظامی کشته و یا زخمی شده‌اند پرداخته شده است.
در طول سال ۱۴۰۲، مجموعا ۵۴۰ شهروند هدف شلیک نیروهای نظامی قرار گرفتند، که از میان آنها ۱۲۹ شهروند جان خود را از دست دادند، که این آمار شامل جان باختن ۲۹ کولبر، ۲۹ سوختبر و ۷۱ شهروند دیگر میشود. ۴۱۱ شهروند نیز به واسطه شلیک بی ضابطه اعضای ارگانهای نظامی مجروح شدند که از این تعداد ۳۵۳ نفر کولبر، ۳۳ شهروند عادی و ۲۵ نفر سوختبر هستند.

خبرگزاری هرانا  ۱۴۰۳/۰۴/۱۱