فعالان یارسانی: نهادهای امنیتی و پلیسی به شیوه‌های مستقیم و غیرمستقیم از تحقیر و توهین به یارسان‌ها حمایت می‌کنند

29672 جوانان و فعالان یارسان تجمعی مسالمت‌آمیز در اعتراض به توهین به جامعه‌ی یارسان در کرمانشاه برگزار خواهند نمود.
به گزارش رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا، جوانان و فعالان یارسان با انتشار بیانیه‌ای خواستار برگزاری تجمعی مسالمت‌آمیز در مقابل فرمانداری کرمانشاه شدند.
در این بیانیه آمده است: همانگونه که مطلع هستید در روز شنبه ٨ اسفند ماه ١٣٩٤ خورشیدی تعدادی عناصر ناشناخته با تجمع در مقابل جم‌خانه‌ی شهرستان اسلام آباد از توابع استان کرماشان با نمادسازی سبیل‌های کاغذی و مصنوعی (که سبیل در آیین یارسان نمادی برای شناسایی مردان باورمند به این آیین می‌باشد) دست به تحقیر و توهین به باورمندان آیین کهن یارسان زدند که نه تنها از طرف دستگاه‌های امنیتی و پلیس هیچ برخوردی با این افراد نشد بلکه به شیوه‌های مستقیم و غیر مستقیم از این تحقیر و توهین حمایت نمودند.

این فعالان یارسان اعلام کرده‌اند: یارسان آیین کهن کوردی و نگهدارنده فرهنگ و تمدن ملت کورد بوده و هست و در مقاطع مختلف تاریخی باورمندان به این آیین کوردی تحت ستم و ظلم سیستم‌های حاکم قرار گرفته‌اند و در ٣٨ سال حکومت اسلامی در ایران و با توجه به نادیده گرفتن قانون اساسی این کشور باورمندان این آیین از سوی افراد و دستگاه‌های مختلف نظام مورد تبعیض و توهین قرار گرفته‌اند.

این تجمع روز شنبه پانزدهم اسفندماه در مقابل فرمانداری کرمانشاه برگزار خواهد شد.

مجمع مشورتی یارسان نیز با صدور بیانیه‌ای توهین به پیروان یارسان را محکوم و از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته است که بدون اغماض و جانبداری با آمران و عاملان این حرکت‌ها برخورد قانونی و قاطع نمایند.

روز ٨ اسفند ماه نزدیک به ١٠٠ نفر از افراد “تندرو مذهبی” با چوب و سنگ به آخرین جم‎‌خانه پیروان یارسان حمله‌ور شده و شیشه‌های آنجا را شکسته و به ساختمان نیز آسیب‌های واردکرده‌اند.

منابع خبری کُردپا تأیید می‌کنند که افراد مزبور از “تندروهای مذهبی پیرو ولایت” بوده و با حمایت نیروهای امنیتی و ماموران پلیس در محل حاضر و علیه آنها شعار سر دادند.

افراد حمله‌کننده ضمن سردادن شعار، نابودی پیروان اهل یارسان را خواستار شدند.

پس از حمله به جم‌خانه یارسان، روز یکشنبه نهم اسفندماه، تجمعی اعتراضی در مقابل بخشداری شاه آباد غرب کرمانشاه برگزار و توهین و تعرض و هتک حرمت به آیین یارسان را محکوم نمودند.

تجمع‌کنندگان خواستار برخورد قانونی با عوامل آشوب اخیر شدند.

از دیگر سو نیز،در اکثر جم‌خانه‌های نواحی یارسان نشین ایران، جهت انزجار از حوادث شاه آباد غرب و محکوم کردن توهین و تعرض به پیروان این آیین، بطور خود جوش مردم حضور یافته و اقدام به جمع‌آوری امضا کرده‌اند.

در فضای‌مجازی نیز برخی‌از کاربران، در هر ۴ بخش کردستان به حوادث اخیر واکنش نشان داده و کمپینی با عنوان ” من کوردم…من یارسانیم” به راه افتاده است و کاربران شبکه‌های اجتماعی برای همدردی با پیروان آیین یارسان و محکوم کردن مسائل پیش آمده، تصویر پروفایل خود را به “من یارسانیم” تغییر داده‌اند.

براساس برآوردهای نیمه‌رسمی، نزدیک به ٢ میلیون شهروند یارسانی در ایران وجود دارند اما در قانون اساسی این کشور به عنوان اقلیتی مذهبی شناخته نشده‌اند.