“نگاه هفته” به نقض حقوق بشر در مناطق کُردنشین ایران

14059آژانس خبر رسانی کُردپا به منظور پوشش هرچه مطلوب‌تر موارد نقض حقوق بشر در مناطق کُردنشین ایران در نظر دارد هر هفته گُزارشی را تحت عنوان “نگاه هفته” به مسائل نقض حقوق شهروندان کُرد را منتشر نماید.

در هفته‌ی سوم تیر ماه ١٣٩٢ گزارش هفتگی”نگاه هفته”، آژانس خبررسانی کُردپا به ١٤ مورد نقض حقوق بشر در مناطق کُردنشین از جمله ٢ مورد کشته و زخمی شدن کولبران کُرد،٧ مورد وضعیت نامناسب زندانیان سیاسی کُرد و ٥ مورد بازداشت‌در این مناطق پرداخته می‌شود.14050
برسی گزارشات رسیده از شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران به کولبران کُرد در مناطق کُردنشین طی هقته‌ی گذشته:

در هفته‌ی گذشته طی شلیک‌های نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران، دو کولبر کُرد کشته و زخمی و ده‌ها اسب کاسبکاران تلف شده‌اند.

14071.jpg
روز یکشنبه بیست و سوم تیر‌ماه در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی، دو کولبر کُرد کشته و زخمی شدند.

این دو کولبر کُرد به نام‌های “قربان شیخی” و شورش شیخی” که ساکن روستای “گلان” از توابع شهرستان سردشت بوده و جهت امرار معاش به پیشه‌ی پر خطر کولبری روی کرده بودند، با کمین نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران مواجه شده و در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی، قربان شیخی جان خود را از دست داده و برادر دیگر وی شورش شیخی به شدت زخمی شد.

به گفته‌ی یکی از نزدیکان خانواده “شیخی” با زخمی شدن قربان، دوستان وی در تلاش نجات جان او با شلیک مجدد نیروهای نظامی مواجه شده که نهایتاً منجر به مرگ نامبرده گشته بود.

همچنین روز پنج شنبه ٢٧ تیر ماه ١٣٩٢ در یکی از مناطق ارومیه به نام “هوارگەی جیرانچپ”، نیروهای انتظامی حکومت اسلامی ایران کولبران و کاسبکاران کُرد را هدف گلوله قرار دادند و در نتیجه این یورش ٢٠ رأس از اسب‌های ‌آنان کشتە شدند.

از دیگر سو و در موردی مشابه، شماری دیگر از کاسبکاران و کولبران در این منطقە هدف گلوله قرار گرفتند و ١٠٠ راس اسب بارکش نیز توسط نیروهای انتظامی حکومت اسلامی ایران کشتە شدند.

در پی این دو حمله‌ی نیروهای نظامی، در مجموع ١٢٠ راس اسب کاسبکاران کشته شدند که به گفته‌ی یکی از شهروندان این منطقه، تعداد زیاد اجساد اسب‌های باری کاسبکاران که در منطقه‌ی تفریحی قرار دارند، که در این فصل گرم موجبات متساعد شدن بوی نامطبوع از اجساد آنان و آلوده شدن آب و هوای این منطقه گشته است.

بر اساس آمار ثبت شده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از اول سال جاری تاکنون ١٤ کولبر کُرد کشته شده که ١١ نفر از این مجموع با شلیک مستقیم نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران کشته و همچنین ١٦ کولبر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

نگاهی به وضعیت نامناسب زندانیان سیاسی کُرد در زندان‌های حکومت اسلامی ایران طی هفته‌ی گذشته:

گزارشات رسیده در هفته‌ی سوم تیر ماه حاکی از نامناسب وضعیت جسمی یک زندان سیاسی کُرد و انتقال ٤ زندانی سیاسی دیگر به قرنطینه و همچنین از نامعلومی سرنوشت یک زندانی سیاسی دیگر کُرد می‌باشد.

14052.jpg
زانیار مرادی، زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام
“زانیار مرادی” زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زندان رجایی شهر کرج، در وضعیت نابسامان جسمانی به‌سر می‌برد.

بنا به گفته‌ی این زندانی سیاسی کُرد بر اثر جراحت‌های به جای مانده از شکنجه توسط ماموران امنیتی در اتاق بازجویی از جمله آسیب دیدگی شدید به ستون فقرات ، بیضه‌ها، زانوها و دیگر نقاط حساس بدن و همچنین عدم مراقبت‌های پزشکی دوره‌ی بعد از عمل جراحی داخلی ستون فقراتش که مدتی پیش با هزینه‌ی خانواده‌اش انجام گرفته شده، در وضعیت وخیم جسمانی به سر می‌برد. اما مسئولین مربوطه از انتقال به بیمارستان و تحت درمان قرار گرفتن وی خودداری نموده‌اند.

نامبرده بیش از ٣ سال پیش به همراه برادرش “لقمان مرادی” به تهمت وابستگی به یکی از احزاب کُرد اپوزسیون حکومت اسلامی ایران توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و محکوم به اعدام گشت.

از دیگر سو ٤ زندانی سیاسی کُرد در دو زندان شهر ارومیه و شهرستان قروه به قرنطینه انتقال داده شدند.

روز دوشنبه ٢٢ تیرماه ٩٢ سه زندانی کُرد محبوس در زندان مرکزی ارومیه به نام‌های محمدامین عبدالهی، جهانگیر بادوزاده و مصطفی (یوسف) کاکه ممی به دستور مسئولین زندان ارومیه و به دلیل ملاقات و صحبت کردن با همدیگر در داخل بند سیاسی این زندان، به قرنطینه این زندان منتقل داده شدند.

محمدامین عبدالهی به اتهام محاربه از طریق همکاری موثر و مسلحانه با یکی از احزاب مخالف و نیز تبلیغ علیه نظام به ١٨سال زندان و تبعید به زندان طبس، جهانگیر بادوزاده به اتهام همکاری با احزاب و محاربه به حبس ابد و یوسف کاکه ممی به اتهام همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون به ۶ سال حبس محکوم شده‌اند.

همچنین طی گزارشی از شهرستان قروه یک زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان این شهر با نام “حیدر رشیدی” بە دلیل هر آنچە کە “برخورد با مسئولین و شکایت از آنان” عنوان گردیده بە سلول انفرادی این زندان منتقل شدە است.

حیدر رشیدی یکی از زندانیان سیاسی کُرد می‌باشد که چهار سال پیش به اتهام همکاری با یکی از احزاب کُرد مخالف رژیم به ٦ سال زندان محکوم شد.

نامبرده سال گذشته در اعتراض به حکم خود، مدت ٢٥ روز را در اعتصاب غذا بسر برد که پس از وعده کاهش دوران محکومیت خود از طرف مسئولین پرونده، به اعتصاب غذای خود پایان داد.

تاکنون مسئولین پرونده‌ی وی، به وعده‌های خود مبنی بر كاهش دوران محکومیتش عمل نکرده‌اند.

همچنین از سرنوشت “سمکو خلقتی” زندانی سیاسی کُرد اطلاع دقیقی در دسترس نیست.

14053.jpg
سمکو خلقتی، زندانی سیاسی ٣٤ ساله و اهل مهاباد، مهندس متالورژی از دانشگاه صنعتی شریف
سمکو خلقتی، ٣٤ ساله و اهل مهاباد که دارای مهندسی متالورژی از دانشگاه صنعتی شریف می‌باشد در روز بیست و هشتم دی‌ماه ٨٨ در شهر اراک به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزسیون حکومت اسلامی ایران بازداشت و ١٥ سال حبس تعزیری محکوم شد و سپس تحت فشار و شکنجه، مصاحبه‌ی تلویزیونی او در شبکه‌ی انگلیسی‌زبان پرس تی‌وی پخش شد.

پیشتر یک زندانی در زندان رجایی شهر کرج در مورد سرنوشت نامبرده گفته بود: از حدود ٥ ماه قبل که آقای “سمکو خلقتی” از سوی مأموران اطلاعاتی به بند ٢٠٩ زندان اوین تهران منتقل گردیده هیچ اطلاع دقیقی در دست نمی‌باشد.

همین منبع از احتمال انتقال این زندانی سیاسی کُرد به سلول انفرادی زندان اوین جهت بازجویی و شکنجه خبر داد.
14051.jpg

خروج اجباری:
خروج خانواده‌ی یک فعال سیاسی تحت فشارهای نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران

14057.jpg
حامد براتی، فعال سیاسی کُرد اهل سقز
همسر و دو فرزند “حامد براتی” فعال سیاسی کُرد اهل سقز در نتیجەی فشار نیروهای اطلاعاتی رژیم ایران ناچار به ترک ایران شدند.

حامد براتی در این باره بیان کرده است که ” بعد از خروج خودم از ایران، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی رژیم ایران به صورت مستمر به خانوادەام فشار می‌آوردند که آنان نيز نهایتا مجبور به ترک ایران شدند.”

“حامد براتی” ۲۲ خردادماه ۱۳۸۹ از سوی ستاد خبری اداره اطلاعات شهرستان سقز بازداشت و به مدت ٢٠ روز در سلول‌های انفرادی مورد بازجویی قرار گرفت و سپس با تودیع وثیقه‌۵۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد گردید و چند ماه پیش نیز مجبور به ترک ایران شد.

این فعال سیاسی کُرد در دادگاه انقلاب سقز به شکل غیابی به اتهام “همکاری با یکی از احزاب کُرد اپوزسیون” حکومت اسلامی ایران به ٤ سال حبس تعزیری و همچنین به اتهام “تبلیغات علیه حکومت اسلامی ایران” به یک سال زندان محکوم شدە بود و این حکم، پانزدهم اسفندماه ١٣٩٢، از سوی دادگاه تجدیدنظر رژیم ایران در استان کُردستان تائید گردید.

بر اساس آمار ثبت شده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از اول سال جاری تاکنون ٢ فعال سیاسی تحت فشار نهادهای امنیتی حکومت اسلامی ایران از کشور خاج شده و بر اثر تداوم فشارها بر خانواده‌های این فعالین سیاسی آنان نیز مجبور به ترک کشور گشته‌اند.

برسی ٥ مورد بازداشت شهروندان توسط نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران در مناطق کُردنشین طی هفته‌ی گذشته:

بازداشت یک شهروند یارسانی بعد از سخنرانی در چهلمین روز درگذشت “نیکمرد طاهری”

14056.jpg
روز جمعه بیست و یکم تیرماه، یک شهروند به نام “محمد قبولی” شهروند یارسانی ساکن زنجان” پس از سخنرانی در مراسم چهلمین روز درگذشت “نیکمرد طاهری” توسط نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت و به این اداره منتقل گردید.

این بازداشت موجب تجمع اعتراضی مردم ساکن زنجان و شمار چشمگیری از شهروندان کُرد یارسانی شهر صحنه در مقابل اداره‌ی اطلاعات و فرمانداری این شهر گشت.

در چهاردهم خردادماه “حسن رضوی” به نشانه‌ی اعتراض به توهین نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران به آیین یاری، خود را به آتش کشید و در نهایت در روز بیست و یکم خردادماه به دلیل شدت سوختگی جان خود را از دست داد.

به دنبال این رویداد، “نیکمرد طاهری” اهل شهر صحنه در استان کرمانشاه در پانزدهم خردادماه در همان مکان و با حضور مردم و تصویر بردار، خود را به آتش کشید و جان باخت.

در همین رابطه نیز روز یکشنبه نوزدهم خردادماه، شهروندان کُرد در کرمانشاه، به نشانه‌ی اعتراض به توهین نیروهای اطلاعات حکومت اسلامی ایران به پیروان آیین یاری، در مقابل استانداری کرمانشاه تجمع کردند.

از سوی دیگر یکی از اعضای شورای روستای “شیطان آباد” از توابع ارومیه به دست نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت شد.

14055.jpg
فردین مهراب که به تازگی به شورای روستای “شیطان‌آباد” در منطقه‌ی “دول” انتخاب شده به اتهام همکاری با یکی از احزاب اپوزسیون حکومت اسلامی ایران بازداشت و هم‌اکنون در بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات حکومت اسلامی ایران در شهر ارومیه به‌سر می‌برد.

به گفته‌ی افراد مطلع، “حیدر علی” شهروند آذری و رقیب انتخاباتی فردین مهراب به حکم اینکه آرای لازمه را کسب نکرده، فردین را به همکاری با اپوزیسیون حکومت اسلامی ایران متهم گردانیده و به همکاری شماری از افراد وابسته به حکومت اسلامی ایران برای این اتهام در روستای “شین آباد” امضا جمع آوری کرده است.

همچنین روز شنبه ٢٢ تیر ماه یک شهروند کُرد اهل بوکان از سوی نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت شد.

“یوسف صالح‌زاده” ٤٣ ساله و فرزند “کریم” طی ورود خودسرانه‌ی نیروهای امنیتی به منزل شخصی وی و ضبط کامپیوتر،موبایل شخصی و تعدادی از کتاب‌های متعلق به فرزندش بازداشت و به محل نامعلومی انتقال داده شده.
علی‌رغم پیگری‌‌های مداوم خانوادە‌ی صالح‌زادە، هیچ خبری از دلایل بازداشت و همچنین مکان نگهداری وی بدست نیاورده‌اند.

در همین راستا و طی آخرین گزارش رسیده، روز جمعه بیست و هشتم تیر ماه 2 شهروند دیگر کُرد نیز در سردشت توسط نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران به نام‌های “علی” و “ابوبکر مولانیا” بازداشت و به مکان نامعلوم منتقل کرده‌اند.

به گفته‌ی خانواده‌ی این ٢ شهروند کُرد، هیچ اطلاعی از وضعیت، محل و اتهامات وارد شده علیه آنان در دسترس نیست.

با استناد به آمار ثبت شده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از اول سال جاری تاکنون با ٨٥ مورد دستگیری شهروندان کُرد توسط نیروهای امنیتی و نظامی حکومت اسلامی ایران مواجه بوده‌ا‌یم.

اداره‌ی اطلاعات، سازمان زندان‌های رجایی شهر کرج، ارومیه و قروه، نیروهای مرزبانی و انتظامی حکومت اسلامی ایران، سازمان‌ها و نهادهای وابسته حکومتی بودند که در یک هفته گذشته به صورت مستقیم در ١٤ مورد نقض حقوق بشر در مناطق کُردنشین ایران دست داشته‌اند.

منابع:
آژانس خبررسانی کُردپا (٥مورد)
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی (٣ مورد)
وب سایت کردستان میدیا (٢مورد)
آژانس خبری موکریان (١مورد)