نوزادی ٣ روزه، پنجمین قربانی خطای پزشکی در مریوان

23278 23279آژانس کُردپا: به دلیل کمبود امکانات پزشکی و سهل‌انگاری پرسنل درمانی بیمارستان مریوان، نوزاد یک زوج با مرگ ناخواسته مواجه شد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، یک زوج مریوانی پس از ١٩ سال زندگی مشترک به شیوه‌ی لقاح مصنوعی بچه‌دار شدند اما نوزاد ٣ روزه‌ی آنان در بیمارستان سنندج فوت کرد.

این نوازد به هنگام تولد ٣.٥ کیلوگرم وزن داشته اما به گفته‌ی پدر نوزاد مریوانی؛ “اقدام به شستشوی معده نوزاد” سرآغاز “مرگ غم‌انگیز” نوزاد را رقم زد.

پدر نوزاد یادشده با مراجعه به خبرگزاری تسنیم خواستار مطرح نمودن موضوع و جلوگیری از وقوع حادثه مشابه گردید.

وفا شکیبا که همسرش بعد از ١٩ سال انتظار به شیوه‌ی لقاع مصنوعی (IVF)و سزارین بچه‌دار شده بود حادثه را این چنین بازگو کرد: به هنگام وضع حمل همسرم، پزشکان نوزاد را به بخش انتقال دادند و سپس اقدام به شستشوی معده وی کردند.

وفا شکیبا سال ٧٨ به دنبال معالجه‌ی نازایی همسرش بوده است
در نوزاد فوت شده مریوانی افزود: پزشکان تشخیص داده بودند نوزاد به سنندج اعزام شود اما به دلیل نبود تخت خالی این کار انجام نشد و این کار ساعت ١٢ شب صورت گرفت اما در همان لحظات ابتدایی اعزام کودک و از بخش تا نزدیک آمبولانس قطعه سوندی که در دهان کودک بود جدا شد و در مسیر مریوان سنندج هم از ٢ نفر پرسنل اعزامی همراه کودک تنها یک نفر به وضعیتش رسیدگی می‌کرد و نفر دوم که کارشناس اصلی بود به وضعیت بد انتقال بی‌توجه بود و مسیر مریوان سنندج هم با وجود خلوت بودن مسیر در زمانی بیش از ٣ ساعت و نیم طی شد.

از کار افتادگی باتری دستگاه پالس ( اکسیژن‌سنج خون) داخل آمبولانس از عوامل دیگری بوده که در مرگ این نوازد نقش داشته که تنها پس از یک ساعت ورود به بیمارستانی در سنندج جان سپرد.

مرگ این نوازد که پیگیری گروه فرهنگی اجتماعی بازرسی کل استان کُردستان را درپی داشته در حالی است که وفا شکیبا، تنها در طول یک سال گذشته بالغ بر ١٠ میلیون تومان برای معالجه و هزینه‌های نگهداری از همسرش پرداخت کرده است.

در یک سال اخیر این پنجمین مورد از خطای پزشکی در بیمارستان مریوان است که مرگ شهروندان کُرد را درپی داشته است.

سنور دژهمت ١٣ ساله، یَنار کیانی ٩ ساله، امجد امجدی ٤٠ ساله و “ف.م”٤٢ ساله از قربانیان خطای پزشکی در مریوان هستند.

پیشتر رسانه‌های حکومتی وضعیت مراکز درمانی مریوان و سروآباد در استان کُردستان را “اسفناک” توصیف کرده و کمبود پزشک و عدم تجهیزات درمانی را عامل محرومیت بهداشتی شهروندان کُرد قلمداد کردند.

طبق گزارشات نیمه‌رسمی، بیش از ٥٠% از پرونده‌های مربوط به شکایات پزشکی در کمسیون پزشک قانونی به دلایلی نظیر اثبات نشدن از طرف شاکی، نداشتن دلیل و مدرک کافی و غیره پس از رسیدگی تبرئه می‌شوند اما نیمی دیگر از این پرونده‌ها کادر پزشکی بخصوص پزشک به دلایلی از جمله بی‌دقتی، بی‌تجربگی، تکنیک غلط، نداشتن دانش و علم کافی منجر به محکومیت آن‌ها می‌شود.