ممانعت از درمان زندانی سیاسی مهدی معربی توسط مقامات زندان تربت جام

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، در روزهای منتهی به ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۲ زندانی سیاسی مهدی معربی(شاخی) از رسیدگی‌های درمانی محروم شده است. وی که در زندان تربت‌جام زندانی است مبتلا به بیماری قلبی است اما مسئولین زندان از رسیدگی پزشکی و اعزام به مرخصی درمانی وی ممانعت به عمل می‌آورند.

مهدی معربی در هفته‌های اخیر دچار یک حمله قلبی شده و به بهداری زندان منتقل شده بود. وی پس از ۲۴ ساعت انتظار به دلیل کمبود امکانات در بیمارستانی، خارج از زندان بستری شد. اما علیرغم تاکید پزشک به ادامه درمان، به دستور مقامات زندان بدون اتمام مراحل درمانی به زندان بازگردانده شد.

زندانی سیاسی مهدی معربی فرزند جبار متولد ۱۳۷۱ و فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان دزفول است. وی پیش از بازداشت به عنوان معلم در آموزش‌ و پرورش کار می‌کرد. او در سال ۱۳۹۴ توسط ماموران اطلاعات به همراه ۱۷تن در پرونده‌ای به نام پرونده حمیدیه بازداشت شد. وی پس از بازداشت به مدت ۱۸ ماه دربازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز تحت شکنجه‌های جسمی و روحی قرار داشته است. در ادامه، پس از آن به زندان خرم‌آباد منتقل شد.

صدور حکم ۳۰ سال زندان برای زندانی سیاسی مهدی معربی
وی و چند تن از دستگیر شدگان متهم به اقدام علیه امنیت کشور، محاربه و فساد فی الارض شدند. آنها متهم به مجروح کردن یک روحانی در سال ۱۳۹۰، حمله به پایگاه نیروی انتظامی و مجروح کردن ۲مامور در سال ۱۳۹۲، تخریب و سوزاندن ماشین‌آ‌لات شرکت نفت در سال ۱۳۹۲، حمله به قرارگاه ثامن‌الائمه در سال ۱۳۹۴، حمله به پست بازرسی پارک گمبوعه در سال ۱۳۹۴ می‌باشند. متهمان در دادگاه همه اتهامات را رد کرده و گفتند، اعترافات اجباری و ناشی از شکنجه‌های جسمی و روحی بوده است.

زندانی سیاسی مهدی معربی در خرداد ماه ۱۳۹۵ در دادگاه انقلاب اهواز به ۳۰ سال زندان در تبعید محکوم شد. ۳ تن از متهمان به نام‌های سجاد عبیداوی، قیس عبیداوی و احمد عبیداوی به اعدام محکوم شده و حکم آنها در ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ به مرحله اجرا درآمد.

زندانی سیاسی مهدی معربی پس از مدتی از زندان خرم‌آباد به تربت‌جام منتقل شد. بدلیل مسافت طولانی زندان تا محل سکونت، خانواده وی امکان ملاقات با او را نداشته‌اند. مسئولین قوه قضاییه تا‌کنون بارها با درخواست انتقال وی به زندان در یکی از شهرهای استان خوزستان مخالفت کرده‌اند.

کانون حقوق بشر ایران  ۲۶ دی, ۱۴۰۲